Appelcake van Robèrt

Appelcake van Robèrt


Liefde gaat door de maag. Ik denk dat iedereen dit gezegde wel kent. En het gaat hierbij natuurlijk niet zozeer om wát er voor je klaargemaakt wordt, maar dát er iets voor je klaargemaakt wordt. Wanneer mijn vriend zich uitslooft in de keuken, dan voelt dat voor mij als een cadeautje. Ik word er blij van, ik voel mezelf beter, soms getroost, maar bovenal geliefd. En de maaltijden die hij maakt hoeven helemaal niet duur of ingewikkeld te zijn. Hij tovert al een glimlach op mijn gezicht wanneer hij zegt ‘Dit heb ik speciaal voor jou gemaakt omdat ik weet dat je het zo lekker vindt’. 

Maar hij weet inmiddels ook dat er een andere manier is om met eten een glimlach op mijn gezicht te toveren… door een bezoekje te brengen aan de winkel bij Robèrt in Oisterwijk en daar iets lekkers mee te nemen. Want wat zijn de gebakjes en broden van Robèrt van Beckhoven toch verrukkelijk! Het honing-notenbrood, vierkazenbrood, de bolussen gevuld met Zwitsere room, de kleine appelfleurtjes, de gevulde focaccia, de White Princess gebakjes, eclairs, macarons en het Robèrt brood… het is echt fantastisch om zo nu en dan van zijn heerlijkheden te kunnen en mogen genieten. En als dank heb ik voor mijn vriend speciaal deze appelcake gebakken, naar een recept van Robèrt, omdat ik weet dat hij dat lekker vindt.


Appelcake van Robèrt

Ingrediënten

  • 150 g bloem
  • 1 tl bakpoeder
  • 150 g boter, zacht
  • 150 g amandelspijs
  • 150 g ei, losgeklopt
  • ca. 2-3 appels
  • kaneelsuiker
  • abrikozenjam
  • poedersuiker
Extra nodig
Taartpan van 18-20 cm doorsnee, keukenkwast, zeef
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, ca. 50 minuten bereiding, 1 uur wachten


  • Verwarm de oven voor op 150°C (boven- en onderwarmte). Vet de taartpan in met boter.
  • Zeef 150 g bloem en 1 tl bakpoeder boven een kom. Roer door elkaar met een garde. Zet apart.
  • Klop 150 g zachte boter met 150 g amandelspijs héél luchtig. Het is goed als de massa bijna witgekleurd is.
  • Voeg beetje bij beetje 150 g losgeklopt ei toe. Klop na elke toevoeging goed door.
  • Zeef het bloemmengsel boven het beslag. Klop even goed door.
  • Schep het beslag in de taartpan en strijk glad.
  • Schil de appels, verwijderd de klokhuizen en snijd in parten.
  • Leg de appelparten dakpansgewijs op het cakebeslag. Laat het midden open.
  • Bestrooi de appels naar smaak met kaneelsuiker. Strooi in het midden van de cake wat amandelschaafsel.
  • Bak de cake in het midden van de voorverwarmde oven in ca. 50 minuten gaar. Test met een prikker.
  • Verwarm, terwijl de cake bijna klaar is, een aantal eetlepels abrikozenjam met een scheutje water in een steelpan en breng dit al roerend aan de kook.
  • Hang een zeef boven een kom en giet hier de hete abrikozenjam in. Wrijf de jam met de bolle kant van een lepel door de zeef.
  • Haal de cake uit de oven en bestrijk de bovenkant royaal met de abrikozenjam.
  • Laat de cake afkoelen.
  • Bestrooi het midden van de cake met poedersuiker.
  • Serveer.


Appelcake van Robèrt

Appelcake van Robèrt

Reacties

  1. Is deze cake met hete lucht of boven en onderwarmte gebakken!
    Gr Gea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gea,
      Met boven- en onderwarmte
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
    2. Kan je ook amandelmeel gebruiken in plaats van amandelspijs?

      Verwijderen
    3. Hallo Elisabeth,
      Nee dat gaat helaas niet, in dit geval moet je echt amandelspijs gebruiken.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  2. Is deze versie ook gluten vrij te maken (waar moet je het bloem dan voor vervangen)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!
      Ik heb zelf totaal geen ervaring met glutenvrij bakken. Maar wat ik ooit begrepen heb is dat je de bloem (de 150 g in dit recept) kan vervangen door een mengsel van 105 g fijne witte rijstmeel, 30 g boekweitmeel en 15 tapiocameel. Het bakpoeder moet je vervangen door een glutenvrije variant. Omdat glutenvrije baksels schijnbaar snel kruimelig en droog worden, kan je een theelepel glycerine toevoegen om de cake vochtig te maken en houden. Maar zoals gezegd, ik bak zelf nooit (bewust) glutenvrij. Dus ik durf niet te zeggen hoe het eindresultaat zal zijn.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  3. Dag Tessa. Wat ziet deze cake/taart er verrukkelijk uit. Ik wil hem graag maken. Ik kan me vergissen, maar als ik naar de foto kijk, lijkt er dussen de appelschijfjes een flinke dot abrikozenjam te liggen. Is dat juist? Kun je een richtlijn geven voor de hoeveelheid jam die ik moet gebruiken? En o ja, wat voor appels heb jij gebruikt? Zelf denk ik aan elstars.
    Vr. Groet, Ada

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ada,
      Nee, er ligt geen flinke dot abrikozenjam tussen de appelschijfjes. De cake is omhooggekomen en heeft de appelschijfjes wat uit elkaar gedrukt. Het is dus cake wat je ziet, die ik bestreken heb met een laagje abrikozenjam. Ik heb een paar goede eetlepels gebruikt. Ik weeg de jam nooit af maar gebruik het op gevoel, ik kan dus helaas geen exacte hoeveelheid aangeven. De elstar is een goede appel om te gebruiken, net zoals een Jonagold of Cox. En zelf wil ik ook nog vaak Granny Smith's gebruiken.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  4. Hij was heerlijk en zag er leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten