Yoghurt-stracciatellacake met sinaasappel

Yoghurt-stracciatellacake met sinaasappel
Druk, druk, druk hebben we het allemaal wel eens. En voor een keer vind ik dat ook niet erg, maar als dat moment van drukte zo aan het begin van het jaar valt en ik daardoor niet in de gelegenheid ben om in mijn vrije tijd lekker in de keuken te gaan staan bakken, dan is dat wel heel vervelend. Maar ik ben en blijf een zoetekauw, en ik word er gewoon heel erg gelukkig van om zo nu en dan iets lekkers op mijn gebaksbordje te hebben liggen. 

Dus tussen alle bezigheden door ben ik afgelopen week toch maar snel mijn keukentje in gedoken. Geen ingewikkeld baksel waarmee ik een paar uur bezig zou zijn, maar gewoon een hele lekkere simpele cake die in een handomdraai gemaakt was. En wat was ik blij met het resultaat. Deze yoghurt-stracciatella cake met sinaasappel (van Rutger van den Broek, Cakes) heeft dankzij de yoghurt een heerlijke zachte structuur en is dankzij de sinaasappelzeste heerlijk fris. De stukjes pure chocolade maken het feestje compleet. 


Ingrediënten
  • 175 g witte basterdsuiker
  • 3 eieren (L)
  • geraspte schil van 1 sinaasappel
  • ¼ tl zout
  • 175 Griekse yoghurt
  • 100 g boter, gesmolten
  • 200 g patentbloem
  • 1 ½ tl bakpoeder
  • 100 g pure chocolade, fijngehakt
Extra nodig
Cakevorm van 25 cm lang, bakpapier
Tijd (ongeveer)
15 minuten bereiding, 55-60 minuten oven, 1 uur wachten


  • Verwarm de oven voor op 160°C. Vet de cakevorm in en bekleed de bodem en twee zijkanten met bakpapier. 
  • Klop 175 g witte basterdsuiker, 3 eieren, de geraspte schil van 1 sinaasappel en ¼ tl zout in een kom in enkele minuten romig. 
  • Klop er 175 g Griekse yoghurt door. 
  • Voeg vervolgens 100 g gesmolten boter toe en klop deze erdoor. 
  • Zeef 200 g bloem en 1 ½ tl bakpoeder boven de kom en spatel de bloem door het beslag. 
  • Spatel er ten slotte 100 g in fijne stukjes gehakte pure chocolade door. 
  • Doe het cakebeslag in de cakevorm en bak de cake in het midden van de voorverwarmde oven in ca. 55-60 minuten goudbruin en gaar. 
  • Laat de cake kort afkoelen in de vorm en haal hem vervolgens met behulp van het bakpapier uit de vorm. 
  • Laat de cake verder afkoelen op een rooster. 
  • Serveer. 

Reacties