Shortbread

Shortbread
 
 
Het was mij nog nooit eerder overkomen, verliefd terugkomen van vakantie. Maar begin deze maand gebeurde het dan toch. Ik was tien dagen in Schotland, en ik raakte verliefd, verliefd op het land. Vanaf het moment dat we bij Carter Bar de grens tussen Engeland en Schotland passeerden, was ik verkocht. Er hangt gewoon magie in de Schotse lucht, magie die de reis tot een fantastische ervaring maakte.

De dramatische landschappen met torenhoge groene bergen en glinsterende Lochs, de schitterende en adembenemende uitzichten, de kastelen en ruïnes, de geschiedenis die je overal proeft, de allervriendelijkste bewoners en (niet onbelangrijk) de beste scones die ik ooit in mijn leven heb gegeten: de tien dagen werden een onvergetelijk Schots avontuur.

En al die verhalen over Schotland en het slechte weer (de regen, bewolking en mist) bleken in mijn vakantie onzin te zijn. Ik had mijn koffer gepakt met veel vesten, een regenjas en paraplu, maar ik bleek mijn zonnebril en zonnebrandcrème veel harder nodig te hebben. We kregen vooral zon, zon en nog meer zon, en temperaturen van 25 graden en meer. Maar ik weet zeker dat mijn vakantie met echt Schots weer ook fantastisch was geworden.

Ik heb tien dagen lang het hele land door gereisd: Edinburgh, Glasgow, Rosslyn Chapel, Scone Palace, St. Andrews, Blair Castle, Culloden Battlefield, Loch Ness, Eilean Donan Castle, het eiland Skye, Glenn Coe… vele hoogtepunten hebben de revue gepasseerd. En nu wil ik terug, want ik wil meer zien en meer beleven. Tot het zover is zal ik het moeten doen met mijn herinneringen. Gelukkig heb een goed gevuld fotoalbum overgehouden aan de reis, waar ik zeker nog vaak in zal bladeren. En natuurlijk heb ik mijn Schotse bakboeken, waarmee ik de Schotse keuken een beetje in huis kan halen.

Het eerste Schotse recept dat ik ging maken moest natuurlijk een recept voor shortbread zijn, een Schotser koekje dan dit bestaat er denk ik niet. Shortbread is echt heel makkelijk om te maken, en het resultaat is simpelweg verrukkelijk: een stevig koekje met een beet, met een lichte boterige smaak en een brosse en kruimelige structuur in je mond. Gewoon puur genieten met elke hap.


Ingrediënten

  • 280 g boter, zacht
  • 140 g poedersuiker, gezeefd (of fijne kristalsuiker)
  • 280 g patentbloem (of zelfrijzend bakmeel), gezeefd
  • zout
  • 140 g maïzena, gezeefd
  • kristalsuiker, om te bestrooien
Extra nodig
Bakplaat/blik van 23 x 33 cm, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, 45-55 minuten oven, 1 ½ uur wachten

Werkwijze

  • Vet de bakplaat/het bakblik royaal in met boter.
  • Zeef de bloem, een goede snuf zout en de maïzena boven een kom en roer door elkaar met een garde. Zet apart.
  • Klop de boter en de poeder- of fijne kristalsuiker tot een licht en romig mengsel.
  • Voeg vervolgens in delen het bloem-mengsel toe tot alles net gemengd is. Klop dan ook echt niet langer door.
  • Schep het deeg op de bakplaat en druk het met je handen zo egaal glad mogelijk uit. Probeer het deeg over het gehele oppervlakte even dik te krijgen.
  • Prik het deeg overal in met een vork.
  • Dek af met huishoudfolie en plaats in de koelkast.
  • Verwarm de oven voor op 150°C (boven- en ondewarmte).
  • Bak de koek 45-55 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. De koek moet een uniforme bleke gouden kleur hebben, maar hij mag absoluut niet goudbruin zijn.
  • Haal uit de oven en bestrooi royaal met kristalsuiker. Snijd de koek in rechthoeken of vierkantjes.
  • Laat 15-20 minuten afkoelen op de bakplaat / in het bakblik en plaats dan voorzichtig op een rooster om verder af te koelen.





Bron recept: Sue Lawrence, Scottish Baking

Reacties

  1. Hoi Tessa, alleen je verhaal al doet mn interesse voor Schotland groeien! Leuk om te lezen. Met het weer heb je denk ik wel geboft! Ik heb begrepen dat je er normaliter niet voor een zonvakantie heen goeft te gaan.
    Het recept wat je deelt ga ik zeker uit proberen. Lijkt me heerlijk bij koffie én thee.
    Bedankt en groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben blij dat je terug bent!
    Heb je echt gemist hier....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ceciel! Ik heb het bloggen ook echt wel gemist de afgelopen anderhalve maand. Voor nu ga ik het weer even rustig opbouwen, maar 1 keer in de week gaat zeker lukken :)
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  3. Sorry vind het geen lekker resultaat opleveren. Heb alles in de prullenbak gegooid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!
      Wat jammer om te horen! Maar smaken verschillen (helaas).
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten