Chocoladetaart

Chocoladetaart
 
 

Hoe snel gaat de tijd… Een jaar geleden zat ik nog te “zeuren” dat ik er geen zin in had om mijn 29ste verjaardag te vieren en hoppa, toen was het ineens 23 juni 2015 en werd ik alweer dertig. En ja, dit jaar had ik er wél zin in om een klein feestje te geven want deze mijlpaal wilde ik namelijk niet helemaal geruisloos voorbij laten gaan.

Wel kwam er voor de eerste keer in mijn dertig-jarig bestaan geen grote verjaardagstaart op tafel: ik had besloten mijn gasten te trakteren op een ruime keus aan kleine taartjes/gebakjes, namelijk barquettes met aardbeien, mini rum-rozijnen whoopies, mokka-walnoten brownies, appelkruimelcarrés, mini chocolade-mascarponetaartjes met frambozen en mini vanille cupcakes met frambozen-botercrème.

Het was al een feestje om alles mooi uitgestald op tafel te zien staan, maar toen vervolgens echt iedereen heerlijk zat te smullen kon mijn dag niet meer stuk. Wat heb ik toch een heerlijke hobby! Als ik wel voor een taart had gekozen, dan was deze chocoladetaart een serieuze gegadigde. Hij heeft alles in zich waar ik ontzettend blij van word. De taart bestaat uit twee heerlijke, met koffielikeur besprenkelde, chocoladecakes, die vol van smaak zijn en op elkaar geplakt zijn met een koffie-mascarponemengsel. Het geheel wordt bedekt door een romige laag chocoladeganache. Echt verrukkelijk. Dit geweldige feesttaartje zou ook zeker in de smaak zijn gevallen bij mijn verjaardagsgasten (mijn proefpanel heeft er in ieder geval van genoten).


Ingrediënten

  • 110 g boter
  • 175 g fijne kristalsuiker
  • ½ tl vanille-extract
  • 2 eieren
  • 150 g bloem
  • 35 g cacaopoeder
  • 1 ¼ tl bakpoeder
  • ¼ tl zout
  • 125 ml volle melk
  • 2 el espressopoeder
  • 500 g mascarpone
  • 80 g poedersuiker, gezeefd
  • 4 el koffielikeur
  • 350 g pure chocolade, grof gehakt
  • 100 ml slagroom

Extra nodig
Een ronde springvorm van 20 centimeter doorsnee, bakpapier
Tijd (ongeveer)
40 minuten bereiding, 50 minuten oven, 80 minuten wachten

Werkwijze

 

  • Verwarm de oven voor op 160°C (boven- en onderwarmte). Vet de springvorm in en bekleed deze met bakpapier.
  • Zeef de bloem, het cacaopoeder, het bakpoeder en het zout boven een kom en roer deze ingrediënten door elkaar met een garde. Zet apart.
  • Doe de boter samen met de fijne kristalsuiker en het vanille-extract in een kom en klop deze ingrediënten ongeveer 10 minuten, tot het mengsel licht en romig is.
  • Voeg één voor één de eieren toe, en klop goed door na elke toevoeging.
  • Spatel het bloem-mengsel en de melk door het beslag, tot alles goed gemengd is.
  • Schep het beslag in de voorbereide springvorm en bak de cake ongeveer 50 minuten in de voorverwarmde oven, of tot een caketester er schoon uit komt.
  • Laat de cake 10 minuten afkoelen in de springvorm. Verwijder vervolgens de vorm en laat de cake helemaal afkoelen op een rooster.
 
  • Meng 1 eetlepel kokend water met 2 eetlepels espressopoeder. Laat afkoelen.
  • Doe de mascarpone in een kom en spatel hier de poedersuiker en de afgekoelde sterke espresso doorheen. Dek de kom af en plaats deze tot gebruik in de koelkast.
  • Snijd de chocoladecake horizontaal doormidden.
  • Leg het onderste deel op een grote schaal/bord of taartplateau. Sprenkel er 2 eetlepels koffielikeur overheen.
  • Strijk ongeveer 2/3 van het mascarponemengsel uit over de cakelaag.
  • Leg de tweede cakelaag er bovenop en besprenkel ook deze met 2 eetlepels koffielikeur.
  • Strijk het resterende mascarponemengsel uit over de boven- en zijkant van de taart.
  • Doe de fijn gehakte pure chocolade samen met de slagroom in een steelpan. Plaats deze pan boven laag vuur en blijf roeren tot de chocolade gesmolten is en je een glad mengsel hebt.
  • Haal de pan van het vuur en laat het mengsel ongeveer 10 minuten afkoelen, tot het steviger wordt.
  • Verdeel het glazuur over de taart.







Bron recept: Donna Hay, Simple Essentials Chocolate

Reacties

  1. als chocolade liefhebster zit ik hier wel effen te kwijlen....
    ziet er super heerlijk uit!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk idee! Ik ga deze leuke taart bakken voor een vriendin!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten