Chocolade-kokoscupcakes

Chocolade-kokuscupcakes
 
 
Toen begin vorige maand de meteorologische herfst begon, wist ik dat het niet lang ging duren voordat ik mensen zou horen zeuren over het herfstweer. En binnen twee weken was het zo ver: in de trein ving ik een gesprek op tussen drie dames. Er werd gemopperd over de regen, de wind, het op handen zijnde vitamine D tekort, de hoge energierekening, de voorspellingen van het KNMI en over het feit dat er snel een nieuwe winterjas gekocht moest worden omdat ze nu al onderkoelingsverschijnselen kregen van een wandelingetje in de koude buitenlucht.

De conclusie die na dit gesprek getrokken kon worden: ons hele klimaat is bar en boos en het is tijd om te gaan emigreren naar een zonnig en warm land zodat je nooit meer warme kleren nodig hebt of de kachel moet stoken.

En natuurlijk weet ik dat de herfst nat begonnen is en dat er nog veel meer nattigheid gaat volgen, maar persoonlijk vind ik al dit gezeur over het Hollandse herfstweer zinloos. Als het buiten slecht weer is ga ik niet lopen chagrijnen maar ga ik lekker iets bakken, zodat de keuken zich vult met de warme geuren van mijn baksel. Dit werkt nog altijd het beste voor mijn humeur. En gelukkig zijn er genoeg zomers getinte gerechten die ook heel goed smaken wanneer ik de verwarming een graadje hoger moet zetten, zoals deze chocolade-kokoscupcakes. Verrukkelijk. Dus terwijl buiten de regen tegen de ramen slaat, geniet ik van dit zomerse zonnetje op mijn bordje en emigreer ik ondertussen in mijn gedachten naar een zonnig eiland met hagelwitte stranden en wuivende palmbomen.

Tip: het is ook lekker om de gemalen kokos licht te roosteren. Doe dit in een droge koekenpan (pas op dat de kokos niet verbrand, dit gebeurd vrij snel) of ca. 10 minuten in een voorverwarmde oven van 150°C (waarbij je de kokos uitspreid op een met bakpapier beklede bakplaat). Het recept voor deze heerlijke cupcakes komt uit het fantastische bakboek Home Sweet Home.


Ingrediënten
  • 230 g ongezouten boter, zacht
  • 160 g bloem, gezeefd
  • 250 g kristalsuiker
  • 50 g cacaopoeder, gezeefd
  • 1 tl bakpoeder
  • ¼ tl zout
  • 210 ml volle melk
  • 2 grote eieren
  • 9 Bounty’s
  • 500 g poedersuiker, gezeefd
  • 60 ml kokosmelk
  • 60 g gemalen kokos

Extra nodig
Twee cupcake bakblikken met 12 holtes, 16-18 papieren cupcakevormpjes
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, ca. 25 minuten oven, 45 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 170°C (boven- en onderwarmte). Plaats de papieren cupcakevormpjes in de cupcake bakblikken.
  • Klop in een maatbeker de volle melk en eieren met een garde los.
  • Doe 70 g zachte boter, de bloem, de kristalsuiker, cacaopoeder, bakpoeder en zout in een kom en mix deze door elkaar tot je een kruimelig mengsel hebt.
  • Zet de mixer op de laagste stand en giet geleidelijk iets meer dan de helft van het melk-eiermengsel erbij. Blijf mixen tot alles goed vermengd is.
  • Zet de mixer op de middelste stand en klop tot het beslag glad en dik is, zonder klontjes.
  • Wanneer alle klontjes verdwenen zijn zet je de mixer weer op de laagste stand en voeg je geleidelijk het resterende melk-eiermengsel toe. Blijf mixen tot het beslag mooi glad is.
  • Vul de vormpjes voor 2/3 met beslag. Snijd vier Bounty’s in 20 gelijke stukjes (elke bounty dus in vijven) en plaats één stukje op elk ongebakken cakeje.
  • Bak de cakejes in ca. 25 minuten gaar. De cakejes moeten terugveren als je er zachtjes op drukt.
  • Laat de cakejes buiten de oven 5 minuten afkoelen in het bakblik en plaats ze dan op een rooster om helemaal koud te worden.

 

  • Mix de poedersuiker met 160 g zachte boter op lage snelheid door elkaar, tot een fijn kruimelig mengsel.
    Voeg al kloppende op lage snelheid de kokosmelk toe. Klop vervolgens op middelhoge snelheid het glazuur licht en luchtig.
    Schep een royale hoeveelheid van het glazuur op elk cupcake. Strijk het glazuur glad met een (pallet)mes.
    Snijd 5 Bounty’s in 20 stukjes (elke Bounty dus in vieren). Strooi over elk cupcake wat gemalen kokos en plaats een stukje Bounty op elk cakeje.

 

 

Reacties