Bosbessenmuffins

Bosbessenmuffins

 

Vorige week zondag had ik ineens zin in muffins. En omdat in mijn diepvries nog wat bosbessen lagen te wachten om opgegeten te worden, was de keuze snel gemaakt: het werden bosbessenmuffins. Toen moest ik alleen nog even mijn boekenkast induiken om een recept te zoeken (wat ik uiteindelijk vond in Het Hummingbird Bakboek) en de ingrediënten bij elkaar rapen in mijn keuken. Ik kon meteen aan de slag en had dan ook binnen no time een schaal vol heerlijk geurende muffins op tafel staan.

Het recept was namelijk snel en gemakkelijk (lees: kinderlijk eenvoudig): ik overweeg dan ook serieus mijn ontbijt vaker op te vrolijken met deze lekkernijen. Ze zijn echt heerlijk zacht en luchtig en niet zo groot en opgeblazen als de muffins die je in cafés en winkels tegenkomt. Het perfecte begin van de dag (vooral als je ze besmeerd met een dikke laag bosbessenjam – jammie!).

Tip: ze zijn zowel warm als koud erg lekker. Het is wel verstandig om je ontdooide diepvries-bosbessen te bedekken met een laagje bloem, omdat ze anders naar de bodem van de muffin zakken.
 
 
Ingrediënten
  • 360 g bloem, gezeefd
  • 370 g fijne kristalsuiker
  • ½ tl zout
  • 1 ½ tl bakpoeder, gezeefd
  • ½ tl zuiveringszout
  • 3 ¾ dl karnemelk
  • 1 ei
  • ½ tl vanille-extract
  • 70 g boter, gesmolten
  • 250 g bosbessen
Extra nodig
Een muffinbakplaat, ca. 20 papieren vormpjes
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, ca. 30 minuten oven, 45 minuten wachten (als je ze koud wilt eten)


Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 170°C (boven- en onderwarmte).
  • Doe de bloem met de suiker, het zout, het bakpoeder en het zuiveringszout in een kom en klop alles even goed door elkaar.
  • Doe de karnemelk met het ei en het vanille-extract in een maatbeker en roer ze goed door elkaar.
  • Giet het mengsel samen met de gesmolten boter bij het bloemmengsel en klop door elkaar tot alles net gemengd is.
  • Spatel ten slotte de bosbessen door het beslag tot ze er gelijkmatig in zijn verdeeld.
  • Vul de vormpjes voor tweederde met het beslag en bak de muffins in ongeveer 30 minuten goudbruin en gaar. Ze moeten terugveren als je op de bovenkant drukt en een in het midden erin gestoken satéprikker moet er droog uitkomen.
  • Laat de muffins ongeveer 5 minuten in de vorm afkoelen en plaats ze daarna op een rooster om helemaal koud te laten worden.

 

 

Reacties