Appeltaartjes

Appeltaartjes

De appeltaart is toch wel dé grote klassieker onder de taarten. En eigenlijk is er altijd wel een goede reden om een appeltaart te maken: of het nu is voor een feestje, een etentje of zo maar omdat je er zin in hebt. Nu heb ik een onweerstaanbaar lekker recept gevonden voor deze heerlijkheid in mini-formaat. Het (door mij wel wat aangepaste) recept komt uit een van mijn favoriete boeken, Appeltaart van Janneke Philippi. Zij noemt de taartjes brunchtaartjes, maar ik lust er de hele door dag wel pap van. 

Waar ik zeker zo blij van wordt zijn de zoete geuren die tijdens het bakken van deze taartjes door de keuken zweven. Het eindresultaat op je gebaksbordje: een heerlijk geurend taartje met een zachte vulling onder een krokant laagje van kruimeldeeg. Om van te smullen!

Tip: De combinatie van appel met peer is ook verrukkelijk. Voor appel-perentaartjes vervang je 1 handappel uit de ingrediëntenlijst door een kleine peer.


Ingrediënten

  • 100 g ongezouten roomboter
  • 100 g suiker
  • ½ tl gemalen kaneel
  • 1 eidooier
  • 200 g zelfrijzend bakmeel, gezeefd
  • snufje zout
  • 2 el honing
  • 2,5 tl custardpoeder
  • 2 handappels
Extra nodig
5 bakringen van 7 cm doorsnede en 5 1/2 cm hoog, bakblik of braadslee, bakpapier
Tijd (ongeveer)
15 minuten bereiding, 30 minuten oven, 15 minuten wachten

Werkwijze

  • Vet de bakringen in met boter en bekleed ze aan de binnenzijde met een stukje bakpapier. Bekleed ook de bodem van de braadslee met een vel bakpapier. 
  • Verwarm de oven voor op 200°C (boven- en onderwarmte).
  • Kneed met de mixer met deeghaken (of gewoon met je vingertoppen) een kruimelig deeg van de boter, de suiker, de kaneel, de eierdooier, het bakmeel en een snufje zout.
  • Zet de bakringen in de braadslee en druk tweederde van het deeg als bodem uit in de ringen. Strooi over elke bodem een halve theelepel custardpoeder.
  • Schil de appels en snijd ze in kleine blokjes. Doe de blokjes in een bakje en schep ze om met de honing. Schep de appelblokjes vervolgens op de deegbodems in de ringen.
  • Strooi het resterende kruimeldeeg uit boven de appelblokjes in de bakringen en druk de kruimels licht aan.
  • Zet de braadslee in de voorverwarmde oven en bak de taartjes in ongeveer 30 minuten goudbruin en gaar. 
  • Verwijder voorzichtig de bakringen. Laat de taartjes afkoelen.
  • Serveer




Reacties

  1. Hoi, ik heb een vraag. De taartjes waren heerlijk en ook goed gelukt, echter de onderkant van de taartjes was helemaal zwart geworden. Komt dit door de honing?
    Wat kan ik hieraan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Angie,
      Vervelend om te horen dat de taartjes aan de onderzijde helemaal zwart waren. Ik durf niet te zeggen of dit door de honing komt. Ik heb de taartjes zelf al vaak gemaakt en ik voeg bijna altijd nog wat extra honing toe bovenop de twee eetlepels. En hoewel de honing soms onder de ringen doorkomt, worden mijn bodempjes nooit zwart. Heb je de braadslee in het midden van de oven op het rooster staan? Als de braadslee lager staat kan het zijn dat de taartjes van onder te heet worden en daarom zo donker worden. Je zou anders misschien één of twee vellen extra bakpapier in de braadslee kunnen leggen. Misschien dat dan de warmte iets anders zal geleiden.
      Groetjes,
      Tessa

      Verwijderen
  2. Hoi Tessa,

    Ik heb de taartjes vandaag nogmaals gemaakt, echter ik heb nu een bakmat als ondergrond gebruikt i.p.v. bakpapier. Nu zijn de taartjes wel goed aan de onderkant.
    Ik had voor de zekerheid 2 taartjes met appel, suiker en wat custard gemaakt in te vergelijken. Ze zijn nog warm, ik weet straks welke lekkerder zijn...
    PS: ik had de taartjes de vorige keer ook in het midden gebakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,

    Deze zien er super uit!!!!! Ga ik snel uitproberen....
    Even een vraagje. Welke soort van handappels werden hier gebruikt?

    Alvast bedankt
    Dominiek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dominiek,
      Voor deze taartjes heb ik Granny Smith appels gebruikt, maar voel je vrij andere appels te gebruiken.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  4. Super heerlijk! Hartelijk dank voor dit uitmuntend lekker appelgebakjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten