Sinaasappel-rijstpuddinkjes met chocoladecrème

Sinaasappel-rijstpuddinkjes met chocoladecrème
Rijstepap met bruine suiker. Toen ik nog een kleine meid was, was dit al mijn meest favoriete dessert en dat is altijd zo gebleven. Je mag mij er serieus ’s nachts voor wakker maken als het moet. Het lekkerst vind ik hem wanneer er een (of twee) kaneelstokje(s) meegekookt zijn met de rijst en hij warm opgediend wordt, hoewel hij koud ook onweerstaanbaar lekker is. 

Eenmaal heb ik koude rijstepap in pak uit het koelschap van de supermarkt gepakt, maar deze veel te dunne pap is de naam ‘rijstepap’ onwaardig, wat een ellende. 

En waarom zou je het eigenlijk ook kant-en-klaar kopen wanneer het zelf maken werkelijk een fluitje van een cent is? Altijd wanneer ik nog een restje melk in de koelkast heb staan, maak ik er deze pap mee. 

Mijn nieuwsgierigheid was dan ook meteen gewekt toen ik in het bakboek So French So Sweet van Gabriel Gaté een recept voor rijstepap met sinaasappel en chocolade tegenkwam. Mijn favoriete dessert gecombineerd met mijn meest favoriete zoetigheid: dat kon alleen maar lekker zijn. En lekker is het zeker! De rijst is heerlijk romig, met elke hap proef je een frisse sinaasappelsmaak en de zachte chocoladecrème is de spreekwoordelijke kers op de taart. Wat een verwennerij. De glaasjes werden tot de laatste rijstkorrel leeg gelepeld.  


Ingrediënten
  • 80 g dessertrijst
  • 500 ml volle melk
  • 1 sinaasappel
  • 30 g fijne kristalsuiker
  • 200 ml slagroom
  • 90 g pure chocolade + extra voor garnering
Extra nodig
4 glaasjes of schaaltjes, fijne rasp, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, minstens 3 uur wachten


  • Doe de dessertrijst samen met 450 ml volle melk in een steelpan. Breng de melk, onder af en toe roeren, aan de kook.
  • Draai het vuur laag en laat het geheel onder af en toe roeren zachtjes doorkoken (zonder deksel op de pan) tot de rijst zacht is. 
  • Haal de pan van het vuur en rasp de schil van de sinaasappel boven de pan. Roer de sinaasappelrasp door de rijst. 
  • Giet de rijst in een schaal en dek af met huishoudfolie. Laat afkoelen. 
  • Klop 125 ml slagroom met de fijne kristalsuiker stijf. 
  • Spatel de slagroom door de afgekoelde rijst. Schep het mengsel in de glaasjes en strijk glad. 
  • Plaats afgedekt in de koelkast. 
  • Hak 90 g pure chocolade fijn en doe deze in een hittebestendige kom. 
  • Breng 50 ml volle melk met 75 ml slagroom in een steelpan aan de kook. 
  • Giet het kokende room-mengsel op de pure chocolade. Roer door tot je een homogeen bruin mengsel hebt. Zet apart en laat iets afkoelen. 
  • Schep/giet het chocolademengsel op de rijst in de glaasjes. 
  • Dek de glaasjes af en plaats ze minstens 2 uur in de koelkast.
  • Bestrooi de puddinkjes voor het serveren met wat chocoladeschaafsel. 
  • Serveer.


Reacties