Gembercake

Gembercake
Best wel moeilijk om vol te houden, dat goede voornemen van mij om minder vaak te klagen. Vooral op een dag als vandaag, wanneer ik op mijn fiets (alweer) de storm en regen mag trotseren. Geloof maar dat ik binnensmonds de weersomstandigheden hartstochtig zal vervloeken en dat al mijn collega’s de komende uren zullen horen hoe zwaar het was om op de fiets naar het werk te komen. Maar voor een dag mag ik best wel mijn goede voornemen laten varen. 

Gelukkig kan ik wel alvast bij voorbaat een positief moment van deze dag benoemen: een plakje van deze geweldige gembercake zit in mijn lunchtrommeltje op mij te wachten. En daar word ik heel erg vrolijk van. Wat deze cake zo geweldig maakt is zijn bedrieglijke eenvoud. Het lijkt op het eerste gezicht een simpele cake, maar wanneer je er je tanden in zet vindt er een ware smaakexplosie in je mond plaats. 

De donkere en zachte cake is heerlijk rijk van smaak en heeft een fantastisch diep & kruidig aroma. Elke hap heeft een heerlijke uitgesproken verwarmende wintersmaak. Het is een verrukkelijke traktatie. De cake is het lekkerst wanneer hij nog een beetje warm is, maar ook koud smaakt hij geweldig, vooral wanneer je er wat (zelfgemaakte) lemon curd (of andere citrus curd) bij serveert. Geniet ervan.  


Ingrediënten
  • 140 g boter
  • 140 g lichtbruine basterdsuiker
  • 140 g black treacle (melasse)
  • geraspte schil van 1 sinaasappel
  • geraspte schil van 1 citroen
  • 210 g bloem
  • 20 g gemalen gember
  • 5 g gemalen kaneel
  • snufje versgemalen zwarte peper
  • snufje zout
  • 5 g zuiveringszout (baking soda)
  • 2 eieren
  • 170 ml volle melk
Extra nodig
Springvorm of taartvorm met losse bodem van 18 centimeter doorsnee, bakpapier
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, ca. 55 minuten oven, 30 minuten wachten


  • Verwarm de oven voor op 165°. Vet de bakvorm in en bekleed de bodem met bakpapier. 
  • Doe de boter, de lichtbruine basterdsuiker en black treacle in een steelpan en verwarm op middelhoog vuur. Blijf continu roeren tot de boter is gesmolten en de suiker is opgelost. 
  • Haal de pan van het vuur en roer de geraspte citrusschillen erdoor. Laat het mengsel 10 minuten afkoelen. 
  • Zeef de bloem met de gember, kaneel, zwarte peper, zout en zuiveringszout boven een kom. Roer door elkaar met een garde.
  • Voeg het afgekoelde botermengsel toe en klop erdoor. 
  • Voeg één voor één de eieren toe en klop goed door na elke toevoeging. 
  • Klop het mengsel 1 minuut goed door en voeg dan de melk toe. Klop weer goed door. 
  • Giet het beslag in de bakvorm en bak de cake ongeveer 55 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. Test de gaarheid met een prikker. 
  • Laat de cake afkoelen in de vorm. 
  • Serveer de cake het liefst warm. Bestuif hem voor het serveren met wat poedersuiker, waar je eventueel wat fijn geraspte sinaasappelschil doorheen gemengd hebt. 





Bron recept: Lamingtons & Lemon Tart, Darren Purchese

Reacties

  1. Lijkt me erg lekker, maar mag ik vragen waar je black treacle kunt kopen. Als ik zoek met google kan ik het niet vinden bij de grote supermarkten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Ik weet niet of je het bij supermarkten kunt kopen. Ik heb mijn black treacle (van het merk Lyle's) online gekocht bij webwinkel 'De Groene Luifel', maar er zijn meer webwinkels die black treacle verkopen. Je kunt het ook kopen onder de naam Melasse stroop of Molasses (blackstrap molasses is alleen niet zo zoet). Groeten, Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten