Pecan-amandel brownies

Pecan-amandel brownies
Valentijnsdag. Ik heb er niets mee en ik ken ook genoeg mensen die er van gruwen. Opgeklopte, uit Amerika overgewaaide, commerciële onzin is hoe ik dit feest zou omschrijven. En het aantal Nederlanders dat Valentijnsdag commerciële onzin vindt groeit met het jaar. 

Waarom dan toch een blogpost met een Valentijns-tintje? hoor ik je denken. Nou, omdat ik enige tijd geleden een hartvormige muffin-bakvorm cadeau heb gekregen en Valentijnsdag natuurlijk een uitgelezen mogelijkheid is om er gebruik van te maken. Daarnaast ben ik echt verslaafd aan chocolade, en chocolade & Valentijn zijn een echte ‘klassieke’ combinatie. Dus voor mij geen brievenbus vol met liefdesbrieven of een hal vol met rode rozen en heliumballonnen, maar gewoon een fantastische brownie met pecan & amandelen. 

De brownies zijn wat mij betreft perfect van structuur, niet te kruimelig maar ook niet te vast en ze zitten natuurlijk bomvol Verkade gekarameliseerde pecan & amandel chocolade, welke ik persoonlijk echt verrukkelijk vind smaken. Als kers op de taart heb ik ze in een pure chocoladeganache gedoopt en ‘versierd’ met wat pecannoten & amandelen (hoewel je natuurlijk ook de suikerhartjes kunt gebruiken die je op de foto ziet). Het is de ideale traktatie om jezelf (en je geliefden) mee te verblijden. Geniet ervan!


Ingrediënten
  • 130 g boter, in blokjes
  • 110 g Verkade Dubbeldik Gekarameliseerde Pecan & Amandel chocolade
  • 100 g fijne kristalsuiker
  • 20 g cacaopoeder
  • 50 g bloem
  • ¼ tl bakpoeder
  • 2 eieren, losgeklopt
  • 30 g amandelen, grof gehakt
  • 30 g pecannoten, grof gehakt
  • 125 ml slagroom
  • 150 g Verkade pure chocolade, fijn gehakt
Extra nodig
muffin-/cupcakebakvorm met 6 holtes of 12 hartvormige holtes, steelpan, taartrooster
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 12-18 minuten oven, 60 minuten wachten


  • Verwarm de oven voor op 180°C. Vet de holtes van de bakvorm goed in met boter. 
  • Hak de Verkade Dubbeldik Gekarameliseerde Pecan & Amandel chocolade grof en smelt deze samen met 100 g boter au bain-marie. 
  • Laat het mengsel iets afkoelen. 
  • Meng in een andere kom de suiker, het cacaopoeder, de bloem en het bakpoeder door elkaar. 
  • Roer er de losgeklopte eieren doorheen. 
  • Spatel er het chocolademengsel door. 
  • Spatel er ten slotte de grofgehakte noten door. 
  • Schep het beslag in de holtes van het bakblik, vul de holtes tot ongeveer ¾.
  • Bak de brownies in ongeveer 12-18 minuten gaar in het midden van de voorverwarmde oven. De hartvormige brownies hebben ongeveer 12-14 minuten nodig, de brownies in de gewone bakvorm ongeveer 16-18 minuten. 
  • Laat de brownies iets afkoelen in de bakvorm. Leg ze vervolgens op een taartrooster om verder af te koelen. 
  • Maak ondertussen een chocoladeganache. Breng de slagroom in een steelpan aan de kook. 
  • Voeg de fijngehakte Verkade pure chocolade toe aan de kokende room. Draai het vuur uit en roer goed tot er een egale massa is ontstaan. 
  • Voeg 30 g in blokjes gesneden boter toe en roer tot deze is opgelost. Laat de ganache iets afkoelen. 
  • Doop de boven- of onderzijde van elke brownie in de ganache en laat opstijven. 
  • Serveer.


Reacties

Een reactie posten