Frisse frambozen-kruimeltaartjes

Frisse frambozen-kruimeltaartjes
Of mijn mede dorpsbewoners er wakker van zullen liggen weet ik niet, maar ik baal er behoorlijk van dat de plaatselijke groenteboer een tijdje geleden zijn deuren heeft gesloten. Even snel vers fruit halen is er zo helaas niet meer bij, juist nu het seizoen van al dat heerlijke zomerfruit is aangebroken. De supermarkten in ons dorp bieden helaas ook geen uitkomst, want hun fruit ligt meestal al binnen een dag te schimmelen in mijn fruitschaal. 

Het goede nieuws is dat er een aantal adresjes buiten het dorp zijn waar ik terecht kan, maar het slechte nieuws is dat de frambozen deze reis nog geen één keer heelhuids overleefd hebben. Deze delicate vruchtjes zijn niet bestand tegen een ritje op de fiets over een hobbelige weg. Gelukkig heb ik hele lieve familieleden die voor mij zo nu en dan in hun auto op en neer willen rijden om een paar bakjes te halen. 

En als beloning mogen ze natuurlijk proeven van het baksel dat ik ermee maak, zoals bijvoorbeeld deze frambozen-kruimeltaartjes. En wat zijn ze lekker. Onder het knapperige kruimellaagje gaat een zachte frambozenvulling schuil, die de taartjes zowel een zoete als heerlijk frisse smaak meegeeft. De toevoeging van wat citroenrasp zorgt voor een extra fris accent. Elke hap van deze verrukkelijke bakseltjes doet je dromen van de zomer.  


Ingrediënten
  • 150 g kristalsuiker
  • 100 g roomboter + extra om in te vetten
  • 150 g bloem
  • snufje zout
  • 1 citroen, schoongeboend
  • 250-300 g frambozen
  • 4 tl custardpoeder
  • poedersuiker
Extra nodig
4 taartvormpjes van 10 centimeter doorsnee met losse bodem, grove rasp
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, 25-30 minuten oven, 1 uur wachten


  • Verwarm de oven voor op 200°C. Vet de taartvormpjes in met wat boter. 
  • Doe de kristalsuiker samen met de bloem en een snufje zout in een kom. Roer deze ingrediënten door elkaar met een garde.
  • Rasp de boter boven het mengsel.
  • Kneed met één hand een kruimelig deeg van de ingrediënten in de kom. 
  • Rasp de schil van de citroen en kneed de citroenrasp door de deegkruimels. 
  • Druk twee-derde van het deeg uit op de bodems en tegen de randen van de taartvormpjes. 
  • Strooi over elk taartbodempje een theelepel custardpoeder uit. 
  • Beleg de taartbodempjes met de frambozen. Leg de bodempjes goed vol want de frambozen zullen slinken in de oven. 
  • Verkruimel de rest van het deeg boven de frambozen. 
  • Bak de taartjes in het midden van de voorverwarmde oven in 25-30 minuten goudbruin en gaar. 
  • Laat de kruimeltaartjes in de vormpjes afkoelen. 
  • Verwijder de vormpjes en bestrooi de taartjes voor het serveren met poedersuiker. 




Bron recept: Janneke Philippi, Mijn favoriete desserts 

Reacties

  1. Optie: zelf een paar struikjes zetten. De laatste 2 weken pluk ik om de 2 dagen zo'n 200 gr. van een paar struiken. Neemt heus niet zoveel plaats in.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan ik de custardpoeder vervangen door iets anders of gewoon weglaten? Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Je kunt het custardpoeder vervangen door wat paneermeel,
      groeten Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten