Aardbeien tiramisu

Aardbeien tiramisu
Mag ik heel even het meest besproken onderwerp ter wereld aansnijden? Het enige waar iedereen altijd een mening over heeft? Datgene waar altijd over geklaagd wordt: hét weer. Want zomer o zomer, waar blijf je toch? 

De maand juli is inmiddels aangebroken, maar ik heb nog nauwelijks een zonnige zonnestraal gezien. Het blijft maar regenachtig prutweer. Miezerig, grijs, grauw. Om depressief van te worden. 

En hoewel ik de strakblauwe lucht en het zomerse briesje dat door mijn keuken waait heel erg mis, is het gebrek aan overvloedig zoet en sappig zomerfruit toch wel het grootste gemis. Aan veel fruit dat nu verkrijgbaar is zit amper smaak, en voor de smaakvolle exemplaren moet je veel geld betalen, heel veel geld. Zonde. 

Desondanks heb ik besloten dat de maand juli op mijn blog een fruitmaand gaat worden en ik enkel recepten met fruit in de hoofdrol zal plaatsen. Ik kan namelijk geen genoeg krijgen van zomerfruit en ik wil er (ondanks de prijs) toch zoveel mogelijk van genieten nu het nog kan. De spits bijt ik af met deze aardbeien tiramisu, want dit zomers getinte dessert heeft bij mij voor een sprankje zomer in huis gezorgd. De romige & frisse mascarpone gecombineerd met de frisse & zoete aardbeien maakt dit tot een lekkernij om je vingers bij af te likken. Geniet ervan! 

Tip: dit is wel echt een dessert voor (niet zwangere) volwassenen, want naast de rauwe eieren zit er een flinke hoeveelheid alcohol in verwerkt.  


Ingrediënten
  • 5 eieren
  • 150 g fijne kristalsuiker
  • 500 g mascarpone
  • ca. 42 lange vingers
  • 150 ml aardbeienlikeur
  • 250 ml zoete witte wijn
  • ca. 400 g aardbeien
Extra nodig
Vierkante schaal van minstens 23 x 23 centimeter, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 1 nacht wachten


  • Splits de eieren.
  • Klop in een kom de eierdooiers samen met de kristalsuiker tot een dik, bleek en romig mengsel. 
  • Klop er 50 ml aardbeienlikeur door. 
  • Voeg de mascarpone toe en blijf kloppen tot je een dik mengsel hebt. 
  • Klop in een andere kom de eiwitten stijf en spatel ze voorzichtig door het mascarponemengsel.
  • Meng 100 ml aardbeienlikeur met de zoete witte wijn. 
  • Doop/week de helft van de lange vingers in dit mengsel en bekleed er de bodem van de vorm mee. De lange vingers moeten vochtig zijn, maar niet doorweekt en ze moeten zeker niet uit elkaar vallen. Doop/week er dus maar een paar tegelijk.  
  • Strijk de helft van het mascarpone-mengsel uit over de laag biscuits in de vorm. Strijk glad.
  • Was ongeveer 250 g aardbeien, verwijder de kroontjes en snijd ze in plakken. 
  • Verdeel de plakken aardbei over het mascarponemengsel in de schaal.
  • Doop/week de resterende lange vingers in het wijn-mengsel en leg deze op de aardbeien. 
  • Verdeel hier het resterende mascarpone-mengsel over. 
  • Dek de kom af met huishoudfolie en zet hem tot de volgende dag in de koelkast.
  • Was de volgende dag de resterende aardbeien en verwijder de kroontjes. Snijd de aardbeien in plakjes en leg deze bovenop de mascarpone.
  • Serveer. 



Reacties

Een reactie posten