Chocolade cheesecake met rood fruit

Chocolade cheesecake met rood fruit
Een bodem die met zijn stukjes pure chocolade lijkt op een enorme chocolate chip cookie, een chocoladevulling zie zacht en tegelijkertijd krachtig, vol en romig van smaak is en een flinke hoeveelheid vers en sappig rood fruit als ‘finishing touch’. Ja, dit is beslist één van de lekkerste chocolade cheesecakes die ik ooit in mijn leven gegeten heb, een verleiding die voor mij echt niet te weerstaan is (je mag mij er zelfs ’s nachts voor wakker maken). Bij elke hap waan je jezelf voor even in het Chocolade Walhalla. 

En hoewel het natuurlijk heerlijk is om in je eentje van deze cheesecake te snoepen, is het een ideale taart om te serveren. Hij is namelijk machtig, heel erg machtig, dus je kunt er een heleboel stukjes uitsnijden en er een heleboel mensen blij mee maken. 


En als je er niet zo van houdt om lang in de keuken te staan, dan wordt je van dit recept ook zeker erg blij, want de cheesecake is echt heel simpel om te maken en je bent in een mum van tijd klaar.  


Ingrediënten
  • 75 g boter
  • 275 g pure chocolade
  • 150 g bloem
  • 2 el cacao
  • ¼ tl zout
  • ¼ tl zuiveringszout
  • 115 g lichtbruine basterdsuiker
  • 1 tl vanille-extract
  • 1 ei
  • 200 g melkchocolade
  • 300 g roomkaas
  • 50 g kristalsuiker
  • 2 el koffie-extract
  • 350 ml slagroom
  • verse frambozen en aardbeien, ter garnering
  • poedersuiker, voor het bestuiven
Extra nodig
Springvorm van 18 centimeter doorsnee, bakpapier, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 20-25 minuten oven, minstens 7 uur wachten


  • Verwarm de oven voor op 160°C. Vet de springvorm in en bekleed de bodem met bakpapier. 
  • Smelt de boter en laat afkoelen. Hak 75 g pure chocolade grof. 
  • Meng de bloem, cacao, het zout en zuiveringszout in een kom. 
  • Meng de gesmolten boter, de lichtbruine basterdsuiker en het vanille-extract in een andere grote kom. 
  • Voeg het ei toe en klop goed door. 
  • Zeef het bloemmengsel boven de kom, voeg de grof gehakte chocolade toe en meng tot een deeg.
  • Bekleed de bodem van de springvorm met het deeg. Bak in het midden van de voorverwarmde oven in 20-25 minuten gaar. 
  • Laat helemaal afkoelen. 
  • Hak 200 g pure chocolade en 200 g melkchocolade grof. Smelt deze au bain-marie. Laat iets afkoelen. 
  • Klop de roomkaas samen met de kristalsuiker en het koffie-extract romig.
  • Roer de gesmolten chocolade met een spatel door het mengsel en meng tot je een egale massa hebt. 
  • Klop de slagroom stijf en spatel deze door het mengsel, tot alles goed gemengd is. 
  • Schenk het chocolade-roomkaasmengsel op de koude cookie-bodem, strijk glad en dek af met wat huishoudfolie. 
  • Zet de taart minstens 6 uur, maar liever de hele nacht, in de koelkast, tot de vulling stevig is. 
  • Haal de taart uit de koelkast en verwijder de vorm. 
  • Decoreer met vers rood fruit naar keuze en bestuif met wat poedersuiker. 





Bron recept: Zoet & Shoot, Linda Lomelino

Reacties

  1. Ha Tessa, de taart ziet er geweldig lekker uit en ik wil hem graag proberen, maar voor nu vraag ik mijzelf vooral af waar je dit taartplateau hebt gekocht. :D Of is het al van lang geleden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lianne, het taartplateau heb ik online gekocht bij 'Sweet Table Shop'. Het is een 'Mosser Glass Cake Stand' van 22 centimeter doorsnee. Deze taartplateau's zijn wel vrij prijzig, maar ik vind ze het geld dubbel en dwars waard :) groeten Tessa

      Verwijderen
    2. Bedankt Tessa voor je antwoord! Ze zijn inderdaad prijzig zeg, maar ook wel heel gaaf! Helaas nu geen voorraad meer, maar ik krijg een bericht wanneer dat wel het geval is. :) Groetjes, Lianne

      Verwijderen
    3. Hoi Tessa, nog een vraagje welke roomkaas heb je gebruikt, kan ik i.p.v. vanille-extract ook vanille aroma gebruiken en koffie-extract waar kan ik dat kopen? Sorry voor de vele vragen! :o Alvast bedankt! Groetjes, Lianne

      Verwijderen
    4. Hoi Lianne, vragen staat vrij! Ik heb Philadelphia roomkaas gebruikt. In plaats van vanille-extract kun je ook aroma gebruiken, hoewel ik je wel aan zou willen raden extract te kopen, dat smaakt echt vele malen beter (bij het maken van vanille-aroma komt er namelijk geen vanillepeul aan te pas). Vanille- en koffie-extract kun je in kookwinkels kopen, ik bestel het altijd online bij kookwinkel.nl
      Groeten, Tessa

      Verwijderen
    5. Hoi Tessa, ik heb hem gemaakt! Hij was heerlijk, bedankt voor het recept. Vrijdag staat een verhaal over deze taart op mijn blog. Ik zal hierbij een link plaatsen naar dit recept op jouw blog. Groetjes, Lianne

      Verwijderen
    6. Wat leuk Lianne! Ik ben heel benieuwd! Groeten, Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten