Appelflappen

Appelflappen
 

Het einde van het jaar is nu echt in zicht en dat betekent dat dit mijn laatste deelname aan de Foodblogswap van 2015 is. En wat was het een mooi Foodblogswap-jaar. Een paar keer kreeg ik een blog toegewezen waar ik al eens vaker van had mogen bakken, maar ik heb ook veel nieuwe leuke/lekkere/inspirerende blogs ontdekt. En ik blijf erbij: het absoluut geen straf om elke keer weer tussen al die heerlijke recepten van collega foodbloggers te mogen neuzen.

Voor de decembermaand werd ik gekoppeld aan het blog Kitchen Table Happiness van Marlene Bijlsma. Voeding is een rode draad in het leven van Marlene en de keuken is voor haar het hart van een huis, want een huis waar gekookt wordt is een thuis. En dat ben ik echt helemaal met haar eens.

Met haar blog was ik al een beetje bekend, omdat Marlene eerder dit jaar (voor de Foodblogswap van oktober) mijn pruimencakejes maakte. Wanneer je op Kitchen Table Happiness kijkt, lijken er in eerste instantie niet heel veel recepten op te staan, maar wanneer je iets verder kijkt dan je neus lang is en ook de boek-reviews aanklikt, blijken er toch aardig wat gerechten ‘verborgen’ te zitten. Mijn keuze viel vrijwel meteen op haar supersnelle appelflappen, want wat is er lekkerder dan het jaar afsluiten met deze zelfgemaakte lekkernij op je bordje?

In het recept gebruikt Marlene een pot van haar zelfgemaakte appeltaartvulling (volgens de website een heerlijke vulling van stukjes appel met ambachtelijke kruidenmix), maar bij gebrek hieraan moest ik er een eigen invulling aan geven. Het is uiteindelijk een vulling met appels, abrikozen, rozijnen, kaneel, amandelschaafsel en vanille-vla geworden. Om de flapjes nog specialer te maken heb ik ze in appelvorm gebakken (met behulp van de appelflap-vorm van de grootste Grutter van Nederland), waardoor het niet alleen leuk was om ze te mogen eten, maar ook om er naar te mogen kijken. Op 31 december zullen ze zeker weer op tafel verschijnen, verrukkelijk!

Tip: omdat je met de appelflap-vorm die ik gebruikt heb 1 appelflap van 2 plakjes bladerdeeg maakt, kon ik 8 appelflappen uit dit recept halen, maar wanneer je maar 1 plakje bladerdeeg gebruikt, is dit recept dus goed voor 16 exemplaren.


Ingrediënten

  • 4 el vanillevla
  • 1 ½ el custardpoeder
  • 2 handappels
  • 60 g gedroogde abrikozen, in stukjes
  • 50 g rozijnen
  • sap van een ½ citroen
  • 30 g kristalsuiker + extra om te bestrooien
  • 3 tl kaneel
  • 30 g amandelschaafsel
  • 16 plakjes bladerdeeg
  • 1 ei

Extra nodig
Bakplaten, bakpapier
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, 20-25 minuten oven, 20 minuten wachten

Werkwijze


  • Verwarm de oven voor op 200°C (boven- en onderwarmte). Bekleed 2 bakplaten met bakpapier.
  • Roer de custardpoeder door de vanillevla. Zet apart.
  • Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijd de appels in kleine blokjes.
  • Doe de appelblokjes in een (steel)pan en roer er de stukjes abrikoos, rozijnen, het citroensap, 30 g kristalsuiker, 1 tl kaneel en een scheutje water door.
  • Laat de appelblokjes op laag vuur, onder regelmatig omscheppen, in ongeveer 5 minuten halfgaar worden.
  • Haal de pan van het vuur en roer er de vanillevla, 2 tl kaneel en het amandelschaafsel door.
  • Laat het mengsel afkoelen.


  • Haal het bladerdeeg uit de vriezer en laat ontdooien.
  • Klop het ei los.
  • Rol het bladerdeeg iets uit en bestrijk de randen van de plakjes bladerdeeg met wat losgeklopt ei.
  • Verdeel het afgekoelde appelmengsel over de plakjes bladerdeeg, waarbij je de randen vrij houdt. Vouw het bladerdeeg diagonaal dubbel, zodat je een driehoek krijgt.
  • Druk de naden van de appelflap met behulp van een vork goed op elkaar.
  • Bestrijk de bovenkant van de appelflappen met wat losgeklopt ei en strooi er wat kristalsuiker over.
  • Leg de appelflappen op de met bakpapier beklede bakplaten en bak ze in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 20-25 minuten goudbruin en gaar.
  • Serveer de appelflappen warm, lauwwarm of koud, net wat je zelf lekker vind en serveer er eventueel wat vers opgeklopte slagroom bij.





Reacties