Chocolate chip cookie cups met Rolo’s

Chocolate chip cookie cups met Rolo's
 
 
Als ik een favoriet koekje aan zou mogen wijzen, dan zou de keuze hoogstwaarschijnlijk vallen op een ‘chocolate chip cookie’. Dit koekje kun je echt een beetje mijn zwakke plek noemen, ik kan er geen genoeg van krijgen. Met enige regelmaat wordt mijn koektrommel dan ook goed gevuld met dit verrukkelijke baksel, een aantal varianten heb je waarschijnlijk al op dit blog voorbij zien komen.

Maar om mijn familie & vrienden niet de hele tijd dezelfde koekjes voor te schotelen, blijf ik op een zoektocht naar nieuwe recepten. En soms stuit ik op verrassend lekkere exemplaren, zoals deze chocolate chip cookie cups met Rolo’s. Echt een koekje waar je heel erg blij van wordt. De ‘cookie cups’ (die gemaakt worden in een cupcakebakblik) zijn stevig van buiten, lekker zacht van binnen en ze zitten bomvol kleine chocolate chips.

En als kers op de taart wordt er na het bakken een Rolo ingedrukt, wat ze echt onweerstaanbaar lekker maakt en een genot om in te bijten. Wanneer je ze in een luchtdichte (koek)trommel bewaard, zijn de cookie cups ongeveer 4 dagen houdbaar en kun je er extra lang van genieten.


Ingrediënten
  • 115 g boter
  • 85 g kristalsuiker
  • 100 g lichte basterdsuiker
  • 205 g bloem
  • ½ tl zuiveringszout
  • ½ tl bakpoeder
  • snufje zout
  • 1 ei
  • 1 tl vanille-extract
  • 130 g kleine chocolate chips
  • 24 Rolo’s
Extra nodig
Cupcakebakblik voor mini cupcakes met 24 holtes
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, ca. 12 minuten oven, 3 uur wachten

Werkwijze

  • Vet het cupcakebakblik goed in met wat boter of bakspray.
  • Smelt 115 g boter op laag vuur in een steelpan.
  • Giet de gesmolten boter in een mengkom. Voeg, terwijl de boter nog heet is, de kristalsuiker en lichte basterdsuiker toe en mix op lage snelheid door elkaar, tot het goed gemengd is. Laat het mengsel een paar minuten afkoelen.
  • Zeef ondertussen de bloem, het zuiveringszout, het bakpoeder en het zout boven een andere kom. Roer deze ingrediënten met een garde door elkaar en zet apart.
  • Voeg het ei toe aan het afgekoelde boter-suikermengsel en klop dit er goed door.
  • Mix er het vanille-extract doorheen.
  • Voeg het bloem-mengsel toe aan het boter-suikermengsel en mix door elkaar, tot alles goed gemengd is.
  • Spatel de chocolate chips door het deeg.
  • Schep 1 eetlepel van het koekjesdeeg in elke holte van het cupcakebakblik (ik hield aan het einde een klein beetje deeg over, je zou dus eventueel nog een paar holtes van een tweede bakblik kunnen vullen).
  • Plaats het bakblik in de koelkast en laat het hier minstens 1 uur rusten.
 
  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte).
  • Bak de cookie cups in ongeveer 12 minuten goudbruin en gaar in de oven.
  • Haal het bakblik uit de oven en druk meteen in elke cookie cup een Rolo.
  • Laat de cookies helemaal afkoelen in het bakblik en haal ze er dan uit (met behulp van een mes gaat dit heel gemakkelijk).











Bron recept: gebaseerd op een recept van het Amerikaanse blog Crazy for Crust.

Reacties

  1. Wauw, en natuurlijk yummmm!! Die ga ik eens maken


    Saar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee! Kan denk ik ook goed met andere koekjes en 'snoepjes'! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb ze gemaakt! Super lekker, chewie van binnen en krokant van buiten. Ik had 1 eetlepel deeg per cupje gedaan, maar bij mij kwam het koekje over de rand waardoor het vastbakt aan het bakblik en daardoor lastig uit het bakblik te halen was. Toch een stuk of 7 koekjes die 'mislukt' waren. Helemaal mislukt natuurlijk niet want ik heb die ingevroren, altijd lekker om te verwerken in een trifle ofzo :-)
    Wat zou jouw tip zijn voor de volgende keer? Zou ik het deeg kunnen afwegen op 15 gram, net zoals bij de cookie cups citroen&meringue?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Trea,
      Fijn om te horen!
      In de loop van de jaren (na heel veel cookie cups bakken) ben ik er achter gekomen dat 14-15 gram een goede hoeveelheid deeg per cookie cup is. Maar omdat je in dit deeg ook nog mini chocolate chips verwerkt, zou het kunnen dat het voor dit recept nog wat afwijkt. Maar ik zou het zeker met 15 gram deeg proberen!
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  4. Vandaag de citroen_meringue cups gemaakt. Die zijn goed gelukt :-) De volgende keer zal ik de 15gram ook bij deze chocolate cookies proberen. En inderdaad al doende leert men.
    Enne complimenten voor je bakblog! Je maakt zulke leuke baksels met goede beschrijvingen. Ik grijp vaak naar jouw blog voor inspiratie.
    Groetjes Trea

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten