Chocolade-kokos muffins met banaan

Chocolade-kokos muffins met banaan
 
 
Vanavond zit heel bak-lievend Nederland waarschijnlijk weer aan de buis gekluisterd voor de start van het nieuwe seizoen van ‘Heel Holland Bakt' (HHB). Ook ik, want dit is nu eenmaal een programma dat je als bakfanaat eigenlijk niet kunt/mag missen. De afleveringen van de vorige seizoenen waren allemaal een feestje om naar te kijken en met de opgedane inspiratie stond ik na elke aflevering te popelen om aan de slag te gaan in mijn keuken.

Er zijn bij HHB al veel verrukkelijke baksels voorbij gekomen, maar (als ik mij niet vergis) zijn er nog nooit muffins gebakken. Waarschijnlijk omdat ze heel gemakkelijk te maken zijn en er geen elektrische mixer of keukenmachine bij gebruikt hoeft te worden. Maar daarom vind ik het maken van deze lekkernij juist zo leuk.

Al bladerend door het Donna Hay Magazine (issue 81) kwam ik het recept voor deze chocolade-kokos muffins met banaan tegen en ik was meteen verkocht: dit kon niet anders dan een zeer smakelijke traktatie worden. En hier zijn ze dan. Het recept kan echt niet eenvoudiger en het resultaat is verrukkelijk! Ze smaken natuurlijk heerlijk bij het ontbijt of de lunch, maar wanneer je vanavond op de bank voor de televisie hangt zullen ze ook onweerstaanbaar zijn.

Tip: persoonlijk vind ik deze muffins warm het lekkerst (wanneer de stukjes chocolade nog heerlijk in gesmolten staat verkeren), wanneer ze helemaal zijn afgekoeld vind ik de smaak iets minder interessant.


Ingrediënten
  • 190 g zelfrijzend bakmeel
  • 20 g geraspte kokos
  • 90 g donkere basterdsuiker
  • 13 g cacaopoeder
  • 1 ei (L), losgeklopt
  • 1 tl vanille-extract
  • 65 ml kokosmelk
  • 65 ml zonnebloemolie
  • 250 g banaan, geprakt
  • 100 g pure chocolade, grof gehakt
  • poedersuiker
Extra nodig
Cupcake/muffinbakblik met 12 holtes
Tijd (ongeveer)
5 minuten bereiding, 25 minuten oven, 30 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Vet het muffinbakblik in met boter.
  • Doe de bloem samen met de geraspte kokos, de donkere basterdsuiker en het cacaopoeder in een grote kom en roer deze ingrediënten door elkaar met een garde.
  • Voeg het ei, vanille-extract, kokosmelk, zonnebloemolie en geprakte banaan toe en spatel alles kort door elkaar tot het beslag net gemengd is.
  • Voeg de grof gehakte chocolade toe en spatel deze er kort door.
  • Schep het beslag in de ingevette holtes van het bakblik.
  • Bak de muffins in circa 25 minuten gaar in het midden van de voorverwarmde oven.
  • Haal de muffins uit de oven en laat ze een paar minuten afkoelen in het bakblik.
  • Plaats ze dan op een rooster om helemaal af te koelen.
  • Bestuif de muffins voor het serveren met wat poedersuiker.




Reacties

  1. jaja, hier wordt het ook gevolgd in BE...heerlijk programa.
    en deze muffins zien er verrukkelijk uit!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten