Cigarettes Russes

Cigarettes Russes

 


Iedereen kent denk ik wel de ‘cigarettes russes’: deze dunne knapperige opgerolde koekjes met hun verfijnde vanille-smaak worden meestal als versiering in een ijscoupe of een zomerse fruitsalade gestoken. Zelfs als je ze niet bij naam kent, weet ik zeker dat je ze eens een keer gegeten hebt.

Ik kan me niet herinneren dat ik ze ooit in de supermarkt ben tegengekomen, maar ik heb er misschien ook nog nooit echt goed naar gezocht: ik voel nu eenmaal niet de behoefte om mijn bolletjes dessert ijs op te luisteren met een koekje. Toch zat ik wel al geruime tijd met het idee in mijn achterhoofd om deze koekjes eens een keer zelf te maken. Sinds ik het recept tegenkwam in Martha Stewarts bakboek Cookies liet het idee mij niet meer los.

En nu wijd ik er dus een hele blogpost aan, want ja, ik heb ze inmiddels gemaakt… en het resultaat was verrassend lekker. Ik heb ze niet bij het dessert geserveerd, maar gewoon opgegeten onder het genot van een kopje thee, en dat was ook heerlijk genieten! De enige minpuntjes zijn alleen dat je aardig wat tijd kwijt bent met het maken van de koekjes en het (in mijn geval) een paar bakrondes duurt voordat je het beslag uitstrijken en koekjes rollen lekker onder de knie hebt (en het bakken in eerste instantie dus redelijk frustrerend kan zijn), maar diegene die ze mogen proeven zullen zeer onder de indruk zijn en dat maakt het de moeite waard.

Tip: zorg ervoor dat de luchtvochtigheid niet hoog is wanneer je deze koekjes maakt, want dan worden ze niet hard & krokant na het bakken (wanneer ze zacht blijven zijn ze trouwens ook erg lekker) ~ bewaar de koekjes niet te lang, want dan worden ze zacht. Consumeer ze dus het liefst op de dag van het bakken ~ het maakt niets uit of je de koekjes nu zo dun als een potlood maakt of zo dik als een sigaar, de smaak blijft hetzelfde ~ de koekjes worden redelijk snel hard wanneer je ze uit de oven haalt, dus bak zeker niet teveel koekjes per keer ~ de koekjes zijn heel heet wanneer je ze uit de oven haalt, dus pas op dat je je vingers niet verbrand. Draag bij voorkeur plastic handschoenen ~ wanneer je cigarettes russes met chocolade wilt, smelt dan wat chocolade naar keuze au bain-marie. Doe de gesmolten chocolade over in een diep kommetje en dip één van de uiteinden van het koekje in de chocolade. Laat het koekje drogen op een taartrooster, waarbij je ervoor zorgt dat het gedeelte van het koekje met de chocolade over de rand van het rooster uitsteekt ~ het is ook erg lekker om het stukje koekje met de chocolade door wat grof gehakte nootjes te halen, zodat deze eraan blijven plakken.


Ingrediënten

  • 125 g poedersuiker
  • 78 g bloem
  • snufje zout
  • 78 g boter, gesmolten
  • 3 eiwitten, licht geklopt
  • 1 ½ tl melk (of slagroom)
  • ¾ tl vanille-extract 

Extra nodig
huishoudfolie, plastic handschoenen, bakplaat met siliconen bakmat, spatel
Tijd (ongeveer)
15 minuten bereiding, 5 minuten oven (per bakronde/2 koekjes), minstens 12 uur wachten

Werkwijze


  • Zeef de poedersuiker, de bloem en het zout boven een kom. Roer deze ingrediënten door elkaar met een garde.
  • Maak een kuiltje in het midden en voeg de boter, eiwitten, melk en het vanille-extract toe.
  • Roer alle ingrediënten kort maar goed door elkaar.
  • Dek de kom af met huishoudfolie en plaats hem voor 12 uur in de koelkast.


  • Verwarm de oven voor op 200°C (boven- en onderwarmte).
  • Giet ongeveer één theelepel beslag op de bakmat en strijk deze met de bolle kant van de theelepel (of een kleine spatel) uit tot een dunne ovaal van ongeveer 10-12 centimeter lang en ongeveer 5 centimeter breed. Zorg ervoor dat de ovaal overal even dik is (want anders zullen de randjes tijdens het bakken al verbranden, terwijl de rest van het koekje nog niet gaar is)
  • Maak zo nog een tweede ovaal op enkele centimeters afstand.
  • Bak de koekjes circa 5 minuten in de voorverwarmde oven, of totdat de buitenste rand goudbruin gekleurd is.
  • Werk nu snel. Neem een koekje met een spatel/pannenkoekenmes van de bakmat en rol dit op tot een cilinder-vorm. Dit kun je op meerdere manieren doen:
  • Omdat ik hele dunne rolletjes wilde hebben, heb ik het koekje voor mij op het werkblad neergelegd (in de breedte) en het opgerold (zoals je bijvoorbeeld ook een stukje papier op zou rollen). Na het rollen moet je wel even de naad goed op je werkblad vast duwen, zodat deze niet los gaat.
  • Maar je kunt het koekje ook rond een rond voorwerp rollen, zoals een potlood, eetstokje of een pollepel. Houd het koekje even vast voordat je het eraf schuift. Wanneer je de koekjes nog wilt vullen, dan is dit de meest geschikte methode.
  • Laat het koekje afkoelen op een rooster en haal dan snel het tweede koekje van de bakmat en rol ook dit ook.
  • Werk op dezelfde manier de rest van het beslag af.




Reacties