Chocolade-marshmallow koekjes

Chocolade-marshmallow koekjes
 
 
Wanneer het aankomt op kopen van ingrediënten voor mijn baksels, is het niet altijd handig dat ik in een klein dorp woon. Want hoewel er hier (op steenworp afstand) enkele adressen zijn waar ik mooie, eerlijke en pure producten kan kopen (zoals verse eieren bij de boer, bloem bij de molen en honing bij de imker), zijn er ook veel producten die niet direct voorhanden zijn: de supermarkten in mijn dorp hebben immers ook niet alles in hun assortiment.

Nu begrijp ik dat producten als ahornsiroop, amandelmeel, wijnsteenzuur of vanille-extract (niet te verwarren met vanille-aroma) niet zo snel op de boodschappenlijstjes van mijn dorpsgenoten zullen staan, maar ook (in mijn ogen) hele doodgewone producten zijn niet altijd verkrijgbaar. En dat is lastig, vooral als je snel even iets nodig hebt.

Neem nu bijvoorbeeld marshmallows. Deze spekjes ken ik al mijn hele leven en ik heb al heel vaak in de zomer zo’n dotje zoetigheid aan een prikker boven een vuurtje geroosterd, maar volgens de supermarktmedewerkster word dit snoepgoed alleen rond de feestdagen in december verkocht… Ja, ook ik geloof soms mijn oren niet. Maar omdat ik mijn zinnen had gezet op het maken van chocolade-marshmallow koekjes, sprong ik snel op mijn fiets om bijna 7 kilometer verderop een zakje bij ’s Lands grootste kruidenier te halen.

En ik zou het zo weer doen (zelfs onder barre weersomstandigheden), want WOW, wat zijn het geweldig lekkere koekjes. Ze smaken zoals de naam klinkt: verrukkelijk! Als er een koekjeswalhalla is, dan verdienen deze koekjes daar echt een heuse ereplaats. Het speciale is dat op het chocoladekoekje een zachte half gesmolten marshmallow ligt die bedekt is met een laag chocolade-mascarpone glazuur. Mmmmm. Ze zijn echt niet te weerstaan en waren dan ook in een mum van tijd op, de volgende keer zal ik dus een dubbele portie moeten maken.

Tip: bewaar de koekjes in de koelkast (hoewel ze waarschijnlijk al op zijn voordat je ze in de koelkast kan plaatsen).


Ingrediënten

  • 220 g bloem
  • 95 g cacaopoeder
  • ½ el espressopoeder
  • ½ tl zuiveringszout
  • ½ tl zout
  • 115 g boter
  • 150 g (fijne) kristalsuiker
  • 1 ei
  • 120 ml volle melk
  • 1 tl vanille-extract
  • 75 g pure chocolade, fijn gehakt
  • 15 marshmallows, gehalveerd
  • 250 g mascarpone
  • 250 g chocolade hazelnootpasta
Extra nodig
2 bakplaten, bakpapier
Tijd (ongeveer)
40 minuten bereiding, 11 minuten oven, 30 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 190°C (boven- en onderwarmte). Bekleed 2 bakplaten met bakpapier.
  • Zeef de bloem, het cacaopoeder, het espressopoeder, het zuiveringszout en het zout boven een kom. Meng deze ingrediënten met een garde door elkaar.
  • Doe de boter en de kristalsuiker in een andere kom en mix deze ingrediënten licht en luchtig.
  • Mix er vervolgens het ei, de melk en het vanille-extract doorheen.
  • Voeg in delen het bloem-mengsel toe, tot alles goed gemengd is.
  • Spatel er de gehakte chocolade doorheen.
  • Verdeel het deeg in 30 (min of meer) gelijke stukken en rol elk stukje deeg tot een balletje. Je kunt er ook voor kiezen om met een ijsschep hoopjes deeg te scheppen.
  • Leg de balletjes deeg op de met bakpapier beklede bakplaten (met ongeveer 4 centimeter tussen elk balletje) en druk de balletjes een beetje plat met de achterkant van een lepel.
  • Bak de koekjes 9 minuten in de voorverwarmde oven.
  • Druk meteen een halve marshmallow (met de snijkant naar beneden) in het midden van elk koekje en bak de koekjes nog 2 tot 2 ½ minuut in de oven, tot de marshmallows zacht beginnen te worden.
  • Haal de koekjes uit de oven en druk de marshmallows nog wat verder aan (met je vingers of de achterkant van een lepel), zodat ze wat platter worden.
  • Laat de koekjes afkoelen op een rooster.
  • Spatel ondertussen de mascarpone en de chocolade hazelnootpasta door elkaar. Plaats tot gebruik afgedekt in de koelkast.
  • Smeer het mascarpone-mengsel over de afgekoelde koekjes, zodat de marshmallow helemaal bedekt is.







Bron recept: gebaseerd op een recept van Martha Stewart, Cookies

Reacties

  1. Chocolade en marshmallows, ieder kind wordt hier blij van. En ik trouwens ook. Ik wil ze gelijk maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zijn makkelijk te maken met het recept. En konden niet wachten om te proeven, heerlijk maar machtig. 30 koekjes met zijn 2-en is wat veel maar dan hebben we vanavond nog lekkers!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten