Amandeltaart

Amandeltaart
 
 
Boeken. Ik ben er dol op. Mijn boekenkast puilt echt uit van de vele romans, thrillers, kunstcatalogi en bakboeken. Tijdens mijn studie waren de meeste aankopen kunst gerelateerd, maar tegenwoordig zijn het vooral de culinaire exemplaren die de weg naar mijn volle kast weten te vinden.

Ook de lectuurbakken vol met food magazines nemen inmiddels een prominente plaats in. Ik vind het echt heerlijk om naar de foto’s te kijken, inspiratie op te doen en gewoon lekker te bladeren. Het blad Jamie Magazine valt bij mij 8 keer per jaar op de deurmat, zo nu en dan koop ik Delicious, Elle Eten en/of Foodies, maar mijn meest favoriete tijdschrift is toch wel het Donna Hay Magazine. Dit blad staat altijd garant voor kwaliteit.

De schitterende foto’s (waarbij het water je in de mond loopt en je hart sneller gaat slaan), fantastische recepten (met toegankelijke ingrediënten en makkelijk te volgen technieken) en frisse en moderne lay-out maken het blad echt een feestje om te hebben. Het is echt een van de mooiste tijdschriften ter wereld en een onmisbaar blad in mijn keuken. Helaas was het voor mij niet altijd makkelijk om het blad te bemachtigen: ik moest er een flink eind voor reizen in de hoop dat er nog een exemplaar in de schappen zou staan. Eind vorig jaar heb ik mijzelf dan ook maar eens goed verwend met een jaarabonnement. Toen ergens in januari het eerste exemplaar door mijn brievenbus werd geduwd was ik echt helemaal happy, zelden heb ik zo’n gelukzalig moment beleefd.

Het meest recente exemplaar is issue nr. 80, een collector’s edition. Het recept voor deze verrukkelijke amandeltaart heb ik daar in gevonden. De taart is lekker luchtig en zit echt bomvol amandelsmaak. De amaretto-siroop die je over de taart giet maakt het helemaal af. We hebben echt heerlijk zitten smullen.


Ingrediënten

  • 3 eieren (L)
  • 385 g fijne kristalsuiker
  • 1 tl vanille-extract
  • 150 g zelfrijzend bakmeel
  • 120 g amandelmeel
  • 75 g boter, gesmolten
  • 1 el fijngeraspte citroenschil
  • 8 el Amaretto
  • 40 g amandelschaafsel
  • 250 ml water
  • het merg van een ½ vanillestokje
Extra nodig
Ronde springvorm van 24 centimeter doorsnee, bakpapier
Tijd (ongeveer)
35 minuten bereiding, 35 minuten oven, 1 uur wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 160°C (boven- en onderwarmte). Vet de springvorm in en bekleed deze met bakpapier.
  • Doe de eieren samen met 165 g fijne kristalsuiker en het vanille-extract in een kom en klop deze ingrediënten ongeveer 14 minuten met een handmixer, tot het mengsel dik is en drie keer in volume is toegenomen.
  • Zeef het zelfrijzend bakmeel en het amandelmeel boven de kom en voeg de gesmolten boter, citroenrasp en 2 eetlepels amaretto toe. Spatel deze ingrediënten door het eimengsel.
  • Giet het mengsel in de voorbereide springvorm en strijk het glad. Verdeel het amandelschaafsel er over heen.
  • Bak de taart in ongeveer 35 minuten goudbruin en gaar, test dit met een sateprikker.
  • Laat de taart helemaal afkoelen in de vorm.
  • Maak ondertussen een amaretto-siroop.
  • Doe het water, 220 g fijne kristalsuiker, het vanillemerg en 6 eetlepels amaretto in een kleine steelpan.
  • Breng het mengsel boven halfhoog vuur al roerende aan de kook. Laat de siroop ongeveer 10-15 minuten inkoken.
  • Laat de siroop iets afkoelen.
  • Haal de taart uit de vorm en giet de siroop bij het serveren over de taart.




Reacties

  1. dag tessa, wij zijn hier zot van amandeltaarten dus deze zal hier zeker op mijn lijstje terecht komen om te bakken
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Ik ben ook echt dol op amandeltaart, dus binnenkort komt er nog een op mijn blog, groetjes Tessa

      Verwijderen
    2. heb hem gemaakt en hij was heerlijk!

      Verwijderen
  2. 385 gram suiker, klopt dat? Lijkt mij heel erg veel...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!
      Ja de hoeveelheid klopt. Je gebruikt 165 g voor de taart/cake, en daarnaast maak je nog een siroop die je over de taart giet. Hiervoor heb je de overige suiker nodig.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten