Mokkaparfait

Mokkaparfait

 

Natuurlijk weet ik niet hoe het in de rest van Nederland was, maar hier in Noordoost-Brabant hebben we de afgelopen week heerlijk zonnig weer gehad. Op woensdag was het zelfs even heel erg warm: als ik niet had hoeven werken was ik die dag languit in mijn achtertuin gaan liggen en had ik ijs(jes) gegeten, veel ijs. Want ja, het ideale voedsel voor warme dagen is tenslotte deze romige, zoete en verkoelende lekkernij. Helaas ben ik niet in het bezit van een ijsmachine, maar had ik die wel één gehad dan had hij deze week waarschijnlijk op volle toeren gedraaid.

Gelukkig is er ook een ijssoort die zonder machine gemaakt kan worden en waar je enkel een vriezer voor nodig hebt: parfait, ook wel stilstaand ijs genoemd (roomijs wordt al draaiend ingevroren, terwijl parfait na het mengen stilstaand wordt ingevroren).

Het is gebruikelijk dat parfait als dessert geserveerd wordt, maar ik vind dat je best gedurende de hele dag van deze heerlijkheid kan genieten. Je kunt parfait natuurlijk in een keur aan verschillende smaken maken, maar ik heb deze keer gekozen voor de mokka-variant. Verrukkelijk. Hij is super romig, heerlijk zacht van smaak en zit bomvol mokkasmaak. De parfait is heerlijk om zo op zichzelf te eten, maar je kunt hem ook combineren met slagroom, geraspte chocolade of vers fruit… wie wil er nog een plakje?


Ingrediënten

  • 3 eidooiers
  • 100 g kristalsuiker
  • 2 el espressopoeder
  • 400 ml slagroom 

Extra nodig
Cakevorm van 1 liter, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, minstens 4 uur wachten

Werkwijze

  • Bekleed de cakevorm zo strak mogelijk met huishoudfolie, druk de folie goed in de hoeken en laat de folie over de randen hangen.
  • Los 1 eetlepel espressopoeder op in 75 milliliter kokend water. Roer goed door en zet apart.
  • Doe de eidooiers samen met de kristalsuiker in een hittebestendige kom en zet deze kom op een pan met heet water.
  • Klop de dooiers au bain-marie met een mixer tot een dik-romig en lichtgeel mengsel. Neem de kom van de pan en klop het eimengsel nog 2 minuten door.
  • Meng de sterke koffie en 1 eetlepel espressopoeder door het eimengsel.
  • Klop de slagroom dik lobbig (bijna stijf).
  • Schep de geklopte slagroom luchtig door het eimengsel.
  • Schenk het mengsel in de voorbereide cakevorm. Vouw de folie eroverheen en laat de parfait in de diepvries in circa 4 uur bevriezen.
  • Haal de parfait ongeveer 10-15 minuten voor het serveren uit de diepvries (zodat hij wat zachter kan worden). Stort de parfait op een schaal, snijd hem in plakken en serveer hem eventueel met wat geraspte chocolade of slagroom.




Reacties

  1. Hij was lekker!
    Alleen het au bain-marie opwarmen was een uitdaging: doordat het zo'n kleine hoeveelheid is, heeft een thermometer gebruiken weinig zin. Het schiet té snel door en dan heb je een zoet omelet. ;-) Tweede ronde gewoon op het oog gedaan en dat ging veel beter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erik, fijn om te horen dat de parfait lekker was! Ik gebruik bij het au bain-marie kloppen van de dooiers nooit een thermometer, dat is ook niet nodig, je kunt op het oog ook zien of het mengsel goed opgeklopt & romig is. Wanneer ik de dooiers au bain-marie verwarm zorg ik er altijd voor dat de bodem van de kom het water in de pan niet raakt (en ik blijf continu goed doorkloppen), een zoete omelet heb ik dan ook nog nooit weten te creëren :) Groeten Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten