Chocolate chip cookies met Maltezers

Chocolate chip cookies met Maltezers
 

 

De boekwinkel staat op mijn lijstje met favoriete winkels echt met stip op nummer 1. Het is zo’n heerlijke plek waar je kunt fantaseren en dromen terwijl je urenlang aan het rondstruinen bent tussen de boeken. Lekker op je dooie gemak alle kasten en tafels langsgaan en elk boek dat je aanspreekt oppakken (ook boeken van auteurs waar je nog nooit eerder van hebt gehoord) om zo je nieuwe lievelingsboek te ontdekken. En zo’n boek ontdekken kan soms heel onverwachts gebeuren.

Zo stond ik een tijdje geleden op het station in een Bruna-winkel (ja, ik weet het, dit is natuurlijk geen échte boekhandel, maar in de trein wil ik ook altijd iets te lezen hebben). Bij de kassa lag een stapeltje kaartjes met daarop een voorproefje van het boek Jamie's Comfort Food van Jamie Oliver geprint. Het betrof een recept voor chocolate chip cookies.

Ik vroeg meteen aan de winkelmedewerkster of ik er één mee mocht nemen, en dat mocht onder de voorwaarde dat ik ze ook voor haar zou bakken. We raakten meteen aan de praat over Jamie Oliver, bakken en het recept voor de koekjes. Enthousiast verliet ik de winkel en de volgende dag heb ik de chocoladekoekjes meteen gemaakt. En wat waren ze lekker! Deze koekjes zijn lekker zacht van binnen en zitten vol met chocoladebrokjes en stukjes Maltezers: het zijn net kleine chocolade-bommetjes. Om van te smullen!

Het recept was zo’n succes dat ik meteen heel nieuwsgierig werd naar het boek, wat ik niet lang daarna ook daadwerkelijk gekocht heb. En wat is het een aanwinst voor mijn boekenkast. Ik heb inmiddels al het een en ander uitgeprobeerd en tot nu toe viel het allemaal erg in de smaak. Op dit moment is het dus even mijn favoriete kook/bakboek. Bij het recept voor deze koekjes schreef Jamie trouwens het volgende: “Als je er een proeft krijg je kramp in je kaken van het grijnzen en het dooreten.” En dit kan ik natuurlijk alleen maar beamen.

Tip: het is erg lekker om over de gebakken koekjes wat gesmolten chocolade te gieten.


Ingrediënten

  • 50 g boter, in blokjes
  • 200 g pure chocolade (min. 70% cacao), grofgehakt
  • 1 blikje zoete gecondenseerde melk (397 gram)
  • 25 g amandelmeel
  • 2 volle tl cacaopoeder, gezeefd
  • 200 g zelfrijzend bakmeel
  • snufje zout
  • 100 g Maltezers
  • 75 g witte chocolade
Extra nodig
Bakplaten, bakpapier
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 12-14 minuten oven, 60 minuten wachten

Werkwijze

  • Smelt de boter en de pure chocolade in een pan op laag vuur. Blijf regelmatig roeren tot je een glad mengsel gekregen hebt.
  • Haal de pan van het vuur en roer er de gecondenseerde melk, het amandelmeel en de cacaopoeder door.
  • Zeef er het zelfrijzend bakmeel en een snufje zout boven, roer alles goed door elkaar en zet het mengsel 20 tot 25 minuten in de koelkast (absoluut niet langer!!).
  • Hak ondertussen de Maltezers en witte chocolade in grove stukjes.
  • Als het mengsel afgekoeld maar nog wel zacht is, roer er dan de grofgehakte Maltezers en witte chocolade door.
  • Verwarm de oven voor op 170°C (boven- en onderwarmte). Bekleed je bakplaten met bakpapier.
  • Verdeel het mengsel in 24 gelijke stukken en rol elk stukje deeg tot een balletje.
  • Leg de deegballetjes op enige afstand van elkaar op de bakplaat en druk ze een beetje plat.
  • Bak de koekjes ongeveer 12-14 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. De koekjes moeten nog een beetje zacht zijn.
  • Laat de koekjes 5 minuten afkoelen op de bakplaat en leg ze vervolgens op een taartrooster om helemaal af te koelen.




Reacties