Koffie-kardemomtaart met pistachenoten

Koffie-kardemomtaart met pistachenoten
 
 

Koffie-kardemomtaart met pistachenoten. Zo, dat is een hele mond vol. En wát voor een mond vol: elke hap van deze taart zit echt bomvol smaak (maar je verwacht eigenlijk ook niets anders met deze combinatie van ingrediënten). 

Toen ik dit recept voor het eerst tegenkwam in het geweldige en zeer inspirerende boek De kunst van het bakken van Delia Smith wist ik totaal niet wat ik van deze taart moest verwachten. Het fijngestampte zaad van groene kardemompeulen is namelijk niet bepaald een alledaags ingrediënt voor zoete baksels. Natuurlijk is kardemom een bekend specerij, maar echt vaak gebruik ik het niet in mijn keuken, laat staan in combinatie met koffie en pistachenootjes. De receptbeschrijving klonk mij dus nogal vreemd in de oren.

Toch was het bijschrift bij het recept helder: Kardemom en koffie vormen een sublieme combinatie. Dus laten we ze samenkomen in deze overheerlijke taart… Hoewel niet helemaal 100% overtuigd, nam ook deze keer mijn nieuwsgierigheid de overhand (het potje met peulen heeft wel eerst een week of 3 in mijn keukenkastje gestaan voordat ik het aandurfde te gaan bakken). En zo gebeurde het dat er op een koude maar zonnige zaterdagochtend in mijn keuken een wereld van nieuwe smaken voor mij openging. Jazeker. Delia Smith had helemaal gelijk: wat een overheerlijke taart, al vanaf hap één vond ik hem helemaal geweldig. De luchtige smaakvolle cake, de romige mascarponevulling, de knapperige pistachenootjes… Verrukkelijk. Dit smaakt naar meer.

Tip: In plaats van rietsuiker kun je ook lichtbruine basterdsuiker gebruiken. Het originele recept vraagt om fijne rietsuiker, maar dit kan ik nergens vinden. De light golden rietsuiker heeft iets fijnere korrels dan de gewone rietsuiker die ik in de kast heb staan, vandaar dat ik deze gebruikt heb ~ Wanneer je een wat sterkere kardemomsmaak wilt, kun je in plaats van 8 kardemompeulen voor de taart 10 peulen gebruiken.


Ingrediënten

  • 100 g gepelde ongezouten pistachenoten
  • 13 groene kardemompeulen
  • 115 g zelfrijzend bakmeel
  • 1 tl bakpoeder
  • 115 g boter, zacht
  • 2 eieren (L)
  • 115 g light golden rietsuiker + 1 el
  • 2 el espressopoeder + 2 tl
  • 1 el lichtbruine basterdsuiker
  • 25 ml kokend water
  • 250 g mascarpone
  • 1 el melk

Extra nodig
2 ronde bakvormen van 18 centimeter doorsnee, bakplaat, bakpapier, vijzel en stamper
Tijd (ongeveer)
35 minuten bereiding, ca. 38 minuten oven, 1 uur wachten

Werkwijze

  • Vet de twee bakvormen in en bekleed de bodems met bakpapier.
  • Verwarm de oven voor op 170°C (boven- en onderwarmte). Bekleed een bakplaat met bakpapier.
  • Spreid de pistachenoten uit over de bakplaat en rooster ze 8-9 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. Haal de bakplaat uit de oven en laat de noten afkoelen. Zet de oven niet uit.


  • Doe ondertussen 8 kardemompeulen in een vijzel en stamp ze zodat de peulen opensplijten. Verwijder de peulen en laat de zaadjes in de vijzel liggen. Stamp de zaadjes tot fijn poeder.
  • Hak 50 g van de pistachenoten fijn.
  • Doe de boter in een ruime beslagkom en mix deze zacht en romig.
  • Zeef de bloem en het bakpoeder boven de boter. Voeg de eieren, 115 g rietsuiker, 1 el espressopoeder en het kardemompoeder toe.
  • Meng alles ongeveer 1 minuut met de mixer tot een gladde, romige massa.
  • Spatel de fijngehakte pistachenoten door het beslag.
  • Verdeel het beslag over de twee bakvormen, strijk de bovenkant glad en bak de taarten in ongeveer 30 minuten gaar in het midden van de voorverwarmde oven. De taarten zijn gaar als ze in het midden terugveren als je er met een vinger zachtjes op drukt.


  • Maak terwijl de taarten in de oven staan de siroop en vulling/topping.
  • Doe 5 kardemompeulen in een vijzel en stamp ze zodat de peulen opensplijten. Verwijder de peulen en laat de zaadjes in de vijzel liggen. Stamp de zaadjes tot fijn poeder.
  • Doe 1 el espressopoeder samen met het kardemompoeder en 1 el basterdsuiker in een hittebestendig kommetje. Voeg het kokende water toe en roer goed door elkaar, tot de koffie en suiker zijn opgelost. Zet apart.
  • Klop voor de vulling/topping de mascarpone samen met 2 ruime theelepels espressopoeder, 1 el rietsuiker en 1 el melk goed door elkaar. Zet dit mengsel tot gebruik in de koelkast.


  • Haal de taarten uit de oven wanneer ze gaar zijn, maar laat ze in hun vorm zitten. Prik er gaatjes in als ze nog warm zijn en verdeel de siroop zo gelijkmatig mogelijk over beide taarten.
  • Laat de taarten helemaal koud worden in hun vorm en haal ze er dan voorzichtig uit.
  • Plaats 1 van de twee taarten op een taartschaal/taartplateau en bestrijk deze met de helft van het mascarponemengsel.
  • Leg de tweede taart er voorzichtig op en bestrijk deze met de andere helft van het mengsel.
  • Bestrooi de taart voor het serveren met de overgebleven (50 g) pistachenoten.
  • Bewaar de taart goed afgedekt in de koelkast.



Reacties

  1. Hallo, pas deze blog ontdekt en ik zou deze taart willen proberen.
    Zou je ook gemalen kardemom kunnen gebruiken en zo ja , hoeveel ongeveer.

    Groet van Hilda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Hilda, natuurlijk kun je ook gemalen kardemom voor dit recept gebruiken. Ik heb het heel even op moeten zoeken hoeveel poeder je dan moet gebruiken (want ik heb zelf nog nooit gemalen kardemom uit een potje voor deze taart gebruikt) en als het goed is "moet" je voor de taart ongeveer 1 1/4 theelepel gebruiken en voor de vulling een krappe theelepel. In het originele recept gebruikt Delia Smith 10 peulen voor de taart en 10 voor de vulling, wat ongeveer neer zou komen op 2 x 1,5 theelepel poeder, maar dit vond ik persoonlijk iets te veel.
      Succes ermee! Groeten Tessa

      Verwijderen
  2. Met de opgegeven hoeveelheden bekom ik net 1 taart en topping voor 1 laag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo!
      Wat vervelend om te horen. Het is alweer enige tijd geleden dat ik deze taart gemaakt heb, dus hij staat mij niet meer helder op het netvlies, maar met de opgegeven hoeveelheden heb ik de taart op de foto gemaakt. Ik heb 'De kunst van het bakken' van Delia Smith er ook nog even voor de zekerheid op nageslagen, maar de ingrediënten komen overeen. Ik durf zo niet te zeggen waar het fout gaat.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten