Sinaasappel-cranberry cake

Sinaasappel-cranberry cake
 
 
Is het een brood of is het een cake? Wanneer je een plakje van dit verrukkelijke sinaasappel-cranberry baksel naar binnen zit te peuzelen zou deze vraag zomaar in je op kunnen komen. Het originele recept is afkomstig uit de keuken van de fantastische Donna Hay, en zij noemt dit baksel een ‘brood’. Maar wanneer ik over ‘brood’ spreek bedoel ik eigenlijk altijd een brood dat gemaakt is met gist, een ingrediënt dat in dit recept niet gebruikt wordt.

De bananenbroden die ik eerder gemaakt heb zijn in mijn ogen ook eigenlijk gewoon bananencakes, maar omdat bananenbrood zo’n ingeburgerd woord is in de bakwereld heb ik het maar zo gelaten. Deze keer niet: dit sinaasappel-cranberry baksel noem ik een cake.

Donna Hay adviseert om bij deze cake gewone naturel yoghurt te serveren (die je er dan op kunt smeren), en dit doet ze niet zomaar: deze cake is namelijk minder zacht en smeuïg dan wat je normaal van een cake zou verwachten. Maar geloof me, ook zonder de yoghurt smaakt hij fantastisch. De cake zit boordevol smaak, is lekker zoet en heeft een heerlijke kruimelige structuur. Mijn proefpanel en ik konden er geen genoeg van krijgen. Extra pluspunt: je hebt deze heerlijke simpele cake echt in een handomdraai op tafel staan. Je hoeft hem zelfs niet eens te versieren, gewoon een beetje bestuiven met wat poedersuiker is al voldoende (en zelfs dit mag je achterwege laten). Eet smakelijk!


Ingrediënten
  • 225 g bloem
  • 2 el bakpoeder
  • 140 g fijne kristalsuiker
  • 80 g geraspte kokos
  • 2 eieren (L), losgeklopt
  • 85 ml zonnebloemolie
  • 120 ml sinaasappelsap
  • 1 el fijngeraspte sinaasappelschil
  • 150 g gedroogde cranberries
Extra nodig
Een cake bakvorm van 20 bij 10 centimeter , bakpapier
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, ca. 70 minuten oven, 1 uur wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 160°C (boven- en onderwarmte). Vet de bakvorm in met wat boter en bekleed hem met bakpapier.
  • Zeef de bloem en het bakpoeder boven een ruime kom en roer deze ingrediënten door elkaar met een garde.
  • Voeg de fijne kristalsuiker en geraspte kokos toe en meng deze erdoorheen met de garde.
  • Voeg de losgeklopte eieren, zonnebloemolie, sinaasappelsap en fijngeraspte sinaasappelschil toe en mix deze ingrediënten door elkaar tot ze goed vermengd zijn.
  • Spatel er ten slotte de gedroogde cranberries doorheen.
  • Giet het beslag in de bakvorm en bak de cake circa 70 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. Test met een satéprikker of de cake gaar is.
  • Laat de cake ongeveer 10 minuten afkoelen in de bakvorm en stort hem dan op een rooster om helemaal af te koelen.
  • Bestuif de cake voor het serveren eventueel met wat poedersuiker.



Reacties

  1. Yummy! Lijkt me een heerlijke combinatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan deze heerlijk uiziende cake ook gemaakt worden met een suikervervanger? Bijvoorbeeld kokosbloesemsuiker, honing of agavesiroop?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ferry, hoewel ik zelf nauwelijks ervaring heb met suikervervangers, ga ik ervan uit dat dit gewoon moet lukken. Ik weet dat honing een sterkere zoetkracht heeft dan kristalsuiker, dus wellicht moet je hier niet al te veel van gebruiken. Maar hoeveel kokosbloesemsuiker/honing/agavesiroop je precies moet gebruiken voor dit recept zou ik echt niet weten, dit zou je zelf even uit moeten proberen. Succes ermee en ik hoop dat het gaat lukken en je een lekkere cake zonder geraffineerde suiker op tafel kunt zetten. Groeten Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten