De zonnebloemen van Holtkamp

De zonnebloemen van Holtkamp
 

De zonnebloemen van Holtkamp. Voor trouwe klanten van Patisserie Holtkamp in Amsterdam is de aanblik van deze koekjes waarschijnlijk net zo vertrouwd als de aanblik van de zonnebloemen van Van Gogh voor kunstliefhebbers als ik. Maar daar waar de naam ‘Van Gogh’ wereldwijd bekend is, doet de naam 'Holtkamp’ bij sommige misschien niet zo snel een belletje rinkelen.

Wanneer ik over Holtkamp spreek bedoel ik Cees Holtkamp (72), een vermaarde Amsterdamse banketbakker in ruste. Deze zonnebloemen noemt hij het ‘Holtkamp generatiekoekje’: Opa Jan leerde dit koekje maken, Cees en zijn vrouw namen het op in het assortiment van hun banketbakkerij aan de Vijzelgracht in Amsterdam en het is nu het lievelingskoekje van kleindochter Stella. Meerdere generaties in één koekje dus.

Het recept heeft hij opgenomen in zijn fantastische boek(je) Koekje. Dit is een boek wat ik al enkele jaren in de kast heb staan, maar wat sinds vorige week vrijdag weer opnieuw in de schijnwerpers staat dankzij een interview met Holtkamp in de Volkskrant (een krant waarvoor Holtkamp de komende weken even de koekjesbakker is en zijn recepten met de lezers deelt). Holtkamp wil met zijn boekje vooral benadrukken dat het ontzettend leuk is zelf koekjes te bakken (maar dat wisten wij natuurlijk al lang), in zijn eigen woorden (ik citeer): ‘Iedereen kan het en je hebt er niks bijzonders voor nodig: een handmixer, een deegkrabbertje, een spuitzak, een deegroller en een spatel. Dat heeft iedereen. Ik wil laten zien dat je met weinig hulpmiddelen iets goeds kunt maken’.

Ook deze zonnebloemen zijn hier een mooi voorbeeld van. Het koekje is niet zo heel erg moeilijk om te maken en het resultaat, een krokant boterkoekje gevuld met wat frisse en zachte jam, is heerlijk. Ze happen echt vrolijk weg. Het is geen spectaculair koekje, maar een goed recept voor gewoon een lekker koekje is bij mij altijd welkom. Binnenkort ga ik weer een bezoekje brengen aan de zonnebloemen van Van Gogh, dus misschien wip ik dan ook even (voor de eerste keer) binnen bij Patisserie Holtkamp. Nu maar hopen dat dit koekje nog steeds in hun assortiment zit.


Ingrediënten

  • 150 g roomboter, zacht
  • 100 g witte basterdsuiker
  • 15 g vanillesuiker
  • 25 g melk
  • 2 g zout
  • 230 g (Zeeuwse) bloem, gezeefd
  • frambozenjam (of een andere jam naar keuze)

Extra nodig
Bakplaten, bakpapier, spuitzak, groot gekarteld spuitmondje
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, 12-15 minuten oven, 30 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 180° (boven- en onderwarmte). Bekleed een paar bakplaten met bakpapier.
  • Meng de zachte boter met de basterd- en vanillesuiker, melk en het zout.
  • Voeg de gezeefde bloem toe en kneed deze erdoor.
  • Bestuif je werkblad met bloem en wrijf het deeg met je handpalmen goed door tot het soepel en glad is.
  • Vul een spuitzak met een grote gekartelde spuitmond met het deeg en spuit kleine hoopjes op de met bakpapier beklede bakplaten. Spuit de hoopjes niet te dicht op elkaar.
  • Duw met je duim in het midden van ieder hoopje een kuiltje en vul dit met wat frambozenjam.
  • Bak de koekjes ongeveer 12 tot 15 minuten in het midden van de voorverwarmde oven tot ze goudgeel van kleur zijn.



Reacties

  1. Hoi Tessa,
    Lijken me heerlijke koekjes en wat zien ze er mooi uit!
    Is Zeeuwse bloem in dit recept echt lekkerder dan de gewone bloem?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Corrien, qua smaak maakt het niets uit of je gewone (patent)bloem of Zeeuwse bloem gebruikt. Met het gebruik van Zeeuwse bloem wordt de structuur alleen anders: je koekjes blijven lekker bros... en dat vind ik wel lekkerder. Groeten Tessa

      Verwijderen
  2. zien er mooi en lekker uit deze koekjes!welk spuitmondje gebruik je?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ellouisa, ik heb een gekarteld spuitmondje van 15mm gebruikt.
      Groeten Tessa

      Verwijderen
  3. Helaas wist ik niet dat ze zo extreem zouden uitzetten. Nu heb ik 1grote koek ��
    De smaak zit goed. Ik meng wel bastaardsuiker met gewone kristalsuiker. Van elks 50gram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Wat vreemd dat je koekjes heel erg hebben uitgezet, want het is namelijk niet de bedoeling dat ze dat doen en ik heb het zelf ook nog nooit meegemaakt. Fijn om te horen dat ze in ieder geval lekker waren.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  4. Hoeveel koekjes kan je van dit beslag ongeveer maken,dank je bij voorbaat,ze zien er heerlijk uit !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Christel,
      Poeh, daar vraag je mij wat. Ik durf het niet te zeggen, 25? Misschien wel meer. Het is echt al lang geleden dat ik ze gebakken heb, ik kan mij niet meer herinneren hoeveel het er precies waren.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  5. Zonder bakpapier worden ze mooier

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe kan ik de koekjes t best bewaren en hoelang dat ze vers blijven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!
      Wanneer je de koekjes na het bakken af laat koelen op een rooster, en ze helemaal afgekoeld in een luchtdichte (koek)trommel of plastic zak bewaard (dit om te voorkomen dat er vocht bij komt en ze daardoor zacht worden) dan blijven ze denk ik wel een week goed.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten