Appelrondo’s

Appelrondo's
 

Iedereen in Nederland kent ze denk ik wel: de rondo's. Deze oer-Hollandse koeken gevuld met amandelspijs zijn een echte klassieker. Je kunt ze natuurlijk in de supermarkt kopen, maar ze zelf bakken kan ik je echt aanraden. Want een zelfgebakken ovenverse rondo, dat is echt heel andere koek dan de voorverpakte exemplaren. Ze zijn niet te vergelijken met elkaar: de verse koek is echt superieur aan zijn fabrieks-broertje. Gelukkig ben ik niet de enige bij wie een zelfgebakken rondo een (glim)lach op het gezicht tovert.

Omdat ik al eens eerder rondo’s gemaakt heb én nog wat goudrenetten had liggen na het bakken van mijn wintertaart, besloot ik deze keer rondo’s met appels te maken. Onder het heerlijk geurende goudkleurige boterdeeg zit deze keer dus een verrukkelijke appelvulling verstopt. Om van te smullen.

Het bakken van deze smeuïge koeken gaat het gemakkelijkst in rondoringen (lage metalen ringen met rechtopstaande randen), die speciaal voor dit doel gemaakt zijn. Sinds een aantal maanden ben ik ook in het bezit van deze ringen, maar omdat ik niet verwacht dat jullie ze ook thuis hebben liggen, heb ik deze appelrondo’s gewoon in een cupcakebakblik gebakken. Net zo makkelijk en net zo lekker.

Tip: om de rondo’s makkelijker uit het cupcakebakblik te kunnen lossen heb ik de ingevette holtes van het bakblik bekleed met enkele strookjes bakpapier.


Ingrediënten
  • 310 g bloem, gezeefd
  • 2 tl bakpoeder, gezeefd
  • mespuntje zout
  • 250 g roomboter, zacht
  • rasp van 1/3 citroen
  • 160 g witte basterdsuiker
  • 2 goudrenetten
  • 50 g kristalsuiker
  • 2 el water
  • 30 g sultanarozijnen
  • ½ tl kaneel
  • 1/8 tl versgeraspte nootmuskaat
  • 1 ei
Extra nodig
1 cupcakebakblik met 12 holtes, ronde uitsteker van 8,5 centimeter doorsnee, ronde uitsteker van 6 – 6,5 centimeter doorsnee
Tijd (ongeveer)
45 minuten bereiding, 25-30 minuten oven, 2 uur wachten

Werkwijze

 

  • Leg de bloem, het bakpoeder en het zout op je werkvlak.
  • Maak een kuiltje in het midden en voeg de boter, citroenrasp en de basterdsuiker toe.
  • Meng alles door elkaar tot een soepel en samenhangend deeg. Maak een bal van het deeg.
  • Wikkel het deeg in huishoudfolie en leg het 1 uur in de koelkast te rusten.
  • Schil de appels en verwijder de klokhuizen. Je moet ongeveer 250 g vruchtvlees overhouden.
  • Snijd de appels in kleine stukjes.
  • Doe de appelstukjes in een steelpan en voeg de kristalsuiker, het water, de rozijnen, kaneel en versgeraspte nootmuskaat toe.
  • Zet de steelpan op matig vuur en breng de inhoud onder regelmatig roeren aan de kook.
  • Draai het vuur laag zodra het mengsel kookt en laat het (zonder deksel op de pan) doorkoken tot alle vocht is verdampt.
  • Laat de vulling afkoelen.
  • Verwarm de oven voor op 180ºC (boven- en onderwarmte). Vet het cupcakebakblik goed in.

Je kunt de rondo’s nu op twee manieren verder afmaken.


1.

  • Bestuif je werkvlak met wat bloem en rol het deeg uit tot een dikte van 4 millimeter.
  • Steek er met een ronde uitsteekvorm van 8,5 centimeter doorsnee twaalf cirkels uit. Leg de deegcirkels in de holtes het cupcakebakblik en druk goed aan.
  • Verdeel de appelvulling over de deegbakjes.
  • Kneed de restjes deeg bij elkaar en rol het opnieuw uit tot een dikte van 4 millimeter. Steek er met een ronde uitsteekvorm van 6 centimeter doorsnee opnieuw twaalf cirkels uit.
  • Druk de randjes van de deegbakjes aan of vouw ze iets naar binnen over de appelvulling heen. Bestrijk de rand met wat eierdooier.
  • Dek elk bakje af met de kleinere deegcirkels en druk dit zacht aan. Druk de bovenkant goed plat. Dit kun je met je vingers doen of met de onderkant van een glas, voor een netter effect.
  • Bestrijk de deksels met wat eierdooier.
  • Bak de rondo’s in de voorverwarmde oven in ongeveer 25-30 minuten goudbruin en gaar.
  • Laat de rondo’s eerst iets afkoelen in de vorm en zet ze daarna op een rooster om helemaal koud te worden.


2.

  • Verdeel het in 12 gelijke stukken.
  • Maak van ieder stukje deeg een bolletje en plet dit tot een diameter van zo’n 6 á 7 centimeter.
  • Leg in het midden van elk plakje deeg 1/12 deel van de appelvulling.
  • Knijp met je vingers in de rand van het deeg om het daar wat dunner te maken en een beetje uit te rekken.
  • Vouw het deeg voorzichtig rond de appelvulling en knijp het goed dicht. Als er ergens een scheurtje ontstaat is dit makkelijk weer dicht te maken.
  • Maak het geheel tot een rond bolletje en leg deze in een holte van het cupcakebakblik
  • Druk de bovenkant iets plat met je vingers of de onderkant van een glas.
  • Bestrijk de bovenkant met wat eierdooier.
  • Bak de rondo’s in de voorverwarmde oven in ongeveer 25-30 minuten goudbruin en gaar.
  • Laat de rondo’s eerst iets afkoelen in de vorm en zet ze daarna op een rooster om helemaal koud te worden.






 
Bron recept: Het Nederlands Bakboek, Gaitri Pagrach-Chandra

Reacties

  1. Nonde, hoe komt het dat jij nog zo weinig reacties hebt?! Het ziet er heerlijk uit <3 Ik volg je!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Tessa,
    De rondo's lijken me heerlijk.
    Ik vroeg me wel af welke van de 2 manieren jij zelf hebt gebruikt om ze af te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Corrien, ik heb beide manieren al eens gebruikt om de rondo's te maken, en hoewel beide goed te doen zijn gaat mijn voorkeur toch uit naar manier nr. 1 (dit vind ik gewoon het fijnste werken). De foto bij deze blogpost is ook van appelrondo's die op manier 1 gemaakt zijn. Groeten Tessa

      Verwijderen
  3. Hoi Tessa,

    Ik heb de appelrondo's vandaag gemaakt en ze zijn heerlijk! Nu zou ik het recept graag voor een taart willen gebruiken, heb jij misschien een idee welk formaat springvorm ik kan/moet gebruiken met dit recept?

    Alvast bedankt voor je reactie.

    Groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sandra,
      Fijn om te horen dat ze lekker zijn! Ik vermoed dat je voor het maken van een taart een springvorm van 20-22 cm nodig hebt. Ik heb in het verleden een dichte appeltaart gemaakt waar ik ongeveer dezelfde hoeveelheid deeg voor nodig had, en die heb ik in een springvorm van 20 cm. gebakken.
      Groetjes,
      Tessa

      Verwijderen
    2. Hoi Tessa,

      Dank je wel voor je snelle reactie. Ik zal het recept vermeerderen voor een grotere vorm :-).

      Groetjes,
      Sandra

      Verwijderen

Een reactie posten