Macadamiakoekjes met witte chocolade

Macadamiakoekjes met witte chocolade

 


Het kerstfeest is een feest met vele tradities. Naast het kerstdiner op eerste kerstdag, het plaatsen van de kerstboom en het versturen van kerstkaarten heb ik sinds een aantal jaar mijn eigen terugkerende “kersttraditie”: het bakken van kerstkoekjes voor mijn familie. Op kerstavond of –ochtend sta ik dus gezellig in mijn keuken te doen wat ik het hele jaar het liefste doe. Een leuker kerstcadeau kan ik mezelf echt niet wensen.

Dit betekent overigens niet dat ik uren in de keuken sta. Om toch lekker veel quality time met mijn familie door te kunnen brengen, kies ik altijd voor een eenvoudig koekje dat redelijk snel klaar is. Het versieren van de koekjes laat ik daarom ook achterwege: voor mij geen royal icing, eetbare decoratiestrooisels of andere pietepeuterigheid, het gaat mij puur om de smaak.

Mijn keuze voor dit jaar is gevallen op een echte Amerikaanse klassieker: macadamiakoekjes met witte chocolade. De macadamianoot is één van mijn favoriete nootjes: de subtiele boterachtige smaak en zachte crunch is echt fantastisch. De noten combineren verbazingwekkend goed met witte chocolade, wat resulteert in werkelijk een verrukkelijk koekje. De koekjes zijn lekker zoet, heerlijk knapperig van buiten en nog een beetje zacht en chewy van binnen. De noten en brokjes witte chocolade zorgen voor een heerlijke smaak & bite. De bodem van je feestelijke koektrommel wordt dan ook zeker heel snel bereikt.

Tip: omdat witte chocolade druppels op de ‘bakafdeling’ van mijn plaatselijke supermarkt niet verkrijgbaar zijn, heb ik gewoon een reep witte chocolade grof gehakt. Het eindresultaat krijgt zo ook meteen een lekker rustiek effect (dit in tegenstelling tot het gebruik van chocolade druppels, die niet smelten en in mooie kleine rondjes blijven zitten) ~ in plaats van macadamianoten kun je ook geroosterde hazelnoten gebruiken. Het is trouwens ook erg lekker als je de macadamianoten even roostert ~ de koekjes blijven redelijk zacht. Als je wat hardere koekjes wilt, gebruik dan kristalsuiker in plaats van basterdsuiker ~ je kunt de hoeveelheid macadamianoten en witte chocolade aanpassen aan je persoonlijke smaak.


Ingrediënten

  • 150 g boter, zacht
  • 175 g donkere of lichte basterdsuiker
  • 165 g witte basterdsuiker
  • 2 tl vanille-extract
  • 1 ei (L)
  • 225 g bloem, gezeefd
  • ½ tl bakpoeder, gezeefd
  • ½ tl zout
  • 200 g witte chocolade, gehakt
  • 150 g macadamia noten, grof gehakt

Extra nodig
Bakplaten, bakpapier
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, 18-20 oven, 1 uur wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 160°C (boven- en onderwarmte). Bekleed enkele bakplaten met bakpapier.
  • Doe de zachte boter samen met de suikersoorten en het vanille-extract in een kom en klop deze ingrediënten met een elektrische mixer 8-10 minuten door elkaar, tot je een licht en romig mengsel gekregen hebt.
  • Voeg het ei toe en klop goed door.
  • Voeg de bloem, het bakpoeder en het zout toe en klop op lage snelheid tot zich een deeg vormt.
  • Voeg de witte chocolade en macadamianoten toe en meng deze door het deeg.
  • Rol 26 balletjes van het deeg. Leg de balletjes op enige afstand van elkaar op de bakplaat (het deeg vloeit uit) en druk ze een beetje plat.
  • Bak de koekjes 18-20 minuten in de voorverwarmde oven.
  • Laat de koekjes (of eigenlijk koeken) volledig afkoelen op de bakplaat.
  • Bewaar de koekjes in een luchtdichte trommel.






Bron recept: Donna Hay

Reacties