Ontbijtkoek

Ontbijtkoek
 

Ontbijtkoek, peperkoek, honingkoek, kruidkoek… er zijn veel verschillende benamingen voor deze lekkere zachte zoete oer-Hollandse koeksoort. Sinds een aantal jaar wordt hij als ongezond bestempeld vanwege het hoge suikergehalte, maar toch blijf ik er bijna elke morgen een plakje van eten bij mijn ontbijt: ik vind het gewoon een heerlijke manier om mijn dag te beginnen. Ook bij de thee, tijdens de lunch of als tussendoortje is deze lekkernij overigens niet te versmaden.

Ik ben al van kinds af aan dol op ontbijtkoek, maar ik weet niet meer of ik vroeger elke dag of alleen in het weekend een plakje bij het ontbijt kreeg. Wat ik nog wel weet is dat de ontbijtkoek altijd in een mooi blik van Peijnenburg werd gestopt. Op dit blik stonden onder andere de aanwijzingen om de ontbijtkoek volgens oud familierecept zelf te maken:

‘Kook 5 pond Bretagne honing en 2 ½ pond Havana honing samen met 4 ½ pond melasse en 2 ½ pond water. Meng het kokende zoet door 13 pond roggemeel met 13 lood koekkruiden die bestaan uit kaneel, noot, foelie, nagelen, kardemom, gember, koriander en orange schillen. Het deeg enkele dagen laten rusten, dan doortrekken met boekweithoning en bakpoeder. Rustig afbakken’. 

Ik heb mijn zus beloofd ooit nog een keer met dit recept aan de slag te gaan, maar ik heb nu eerst een ander recept voor ontbijtkoek uitgeprobeerd (afkomstig uit Het Nederlands Bakboek). Het resultaat is echt verrukkelijk. Op het eerste gezicht lijkt het een ietwat simpele koek, maar hij is heerlijk zacht & smeuïg, lekker klef en rijk van smaak met een lekker kruidig aroma. Het is jammer dat ik de geur van de koek niet mee kan sturen met dit recept, deze is namelijk om van te watertanden zó lekker (mijn keuken rook ook echt fantastisch tijdens het bakken). Je moet na het bakken helaas wel een paar dagen wachten voordat je hem aan kan snijden, de smaken moeten namelijk de tijd krijgen om te rijpen. Dus ik hoop dat je genoeg wilskracht hebt om de koek niet meteen op te eten.


Ingrediënten

  • 250 g roggemeel
  • 1 ½ tl zuiveringszout
  • 1 tl gemalen kaneel
  • ½ tl gemberpoeder
  • ¼ tl gemalen kruidnagel
  • ¼ tl versgeraspte nootmuskaat
  • ¼ tl gemalen kardemom
  • ⅟8 tl gemalen foelie
  • 200 g keukenstroop
  • 100 g honing
  • 150 ml water

Extra nodig
Cake/broodvorm van 1,25 liter, bakpapier, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, ca. 45 minuten oven, 2 dagen wachten

Werkwijze


  • Verwarm de oven voor op 160°C (boven- en onderwarmte). Bekleed de cake/broodvorm met bakpapier.
  • Zeef het roggemeel, het zuiveringszout en de specerijen bij elkaar in een grote kom. Roer deze ingrediënten met een garde goed door elkaar.
  • Doe de keukenstroop, honing en het water in een steelpan en verwarm het geheel zachtjes. Blijf rustig roeren tot het mengsel vloeibaar en niet meer stroperig is.
  • Draai het vuur uit en laat het mengsel afkoelen tot ongeveer lichaamstemperatuur.
  • Roer het stroop-mengsel even goed door en giet het dan over de droge ingrediënten.
  • Roer goed tot er een glad en egaal gekleurd mengsel ontstaat. Dit gaat het makkelijkst met een mixer.
  • Doe het mengsel in de vorm en strijk de bovenkant glad met een vochtige spatel.
  • Bak de koek in ca. 45 minuten gaar: een satéprikker die je in het midden van de koek steekt, moet er schoon uitkomen.
  • Haal de koek uit de vorm en laat hem volledig afkoelen op een rooster.
  • Wikkel de koek goed in meerdere lagen huishoudfolie en doe hem in een goed afgesloten trommel. Als je geen trommel hebt, wikkel dan de koek strak in een aantal lagen aluminiumfolie.
  • Laat de koek zo minstens twee dagen rijpen.
  • Serveer de koek in plakken, besmeerd met boter.



Reacties

  1. Hoi,
    Kun je zuiveringszout vervangen door iets anders?
    met vriendelijk groet,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marion, Je kunt het zuiveringszout inderdaad vervangen door iets anders, namelijk bakpoeder. Per theelepel zuiveringszout gebruik je 2 à 3 theelepels bakpoeder.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  2. Hoi,
    Welke honing gebruik je in dit recept? Ziet er namelijk zeker uit om binnenkort te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Ik weet niet meer precies wat voor honing ik heb gebruikt, maar ik vermoed gewone vloeibare bloemenhoning (deze heb ik namelijk altijd in mijn keukenkastje staan).
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  3. Hoi! Kan ik ook koekkruiden gebruiken ipv alle losse?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sanne,
      De samenstelling van koekkruiden is iets anders dan de kruiden zoals hierboven aangegeven, zo zit in koekkruiden bijvoorbeeld anijs en en in dit recept gebruik je foelie. Maar het verschilt nu niet zoveel dat je geen koekkruiden zou kunnen gebruiken. De smaak zal alleen anders zijn.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
    2. Dankjewel voor het antwoord! Nog een vraagje. Is de kruidkoek of ontbijtkoek 'natter'/'compacter'? Ik ben op zoek naar recept voor echt een smeuïge koek.

      Verwijderen
    3. Hoi Sanne,
      Ik heb meerdere kruidkoeken gemaakt, maar als ik het mijzelf goed herinner zijn de kruidkoeken die ik op 23 januari 2014 en op 29 december 2016 op dit blog heb geplaatst smeuïger dan deze ontbijtkoek.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten