Witte chocolade sinaasappel bonbons

Witte chocolade sinaasappel bonbons
 
 
Wanneer mijn kleine nichtje bij mij op bezoek is, eten we ’s middags in plaats van boterhammen altijd een broodje. Normaal neem ik deze broodjes bij de broodafdeling van de supermarkt mee, maar een tijdje geleden besloot ik om samen met mijn nichtje door te lopen naar de warme bakker in ons dorp. Als klein kind stond ik daar altijd met mijn neusje tegen de glazen vitrines gedrukt om te kijken naar al die heerlijke taartjes en andere lekkernijen.

Het was dan ook erg leuk om te zien dat de aanblik van al dat lekkers dezelfde uitwerking op mijn nichtje had: vol verwondering stond ze haar ogen uit te kijken. ‘Wat is dat?’ vroeg ze, wijzend naar de bonbons. ‘Dat zijn bonbons, kleine chocolaatjes met een lekkere vulling’, probeerde ik haar uit te leggen.

‘Gaan we die maken?’ … ‘Nee, die gaan we vandaag niet maken’… ‘Waarom niet?’… Ja, waarom eigenlijk niet? Er zijn niet veel dingen die mij vrolijker maken dan het zelf fabriceren van zoete lekkernijen, inclusief bonbons. Maar omdat bonbons maken nog iets te ingewikkeld is voor een meisje van 3 besloot ik om die dag samen met haar Sprookjesboom paddenstoelencakejes te maken: sneller klaar en minder geknoei. Maar het idee van de bonbons liet me niet meer los. Een paar avonden later stond ik dus in mijn keuken bonbons te maken, deze witte chocolade bonbons met sinaasappelvulling om precies te zijn.

De vulling had ik al vaker gemaakt, met de bedoeling er balletjes van te draaien en deze door de witte chocolade rasp te rollen. Maar omdat de vulling te zacht bleef om er balletjes van te maken besloot ik deze keer een bonbonvorm te gebruiken. Met succes. Het zijn echt verrukkelijke bonbons geworden: onder het knapperige chocoladelaagje gaat een heerlijke romige vulling schuil die barst van de sinaasappelsmaak. Verrukkelijk.

Het is even een klusje om ze te maken, maar het is de moeite waard. Ze zijn echt heerlijk om in je eentje van te snoepen, of leuk om te serveren als er iets te vieren valt, als verrassing bij de high tea of als afsluiter van een heerlijke maaltijd. Je kunt ze ook mooi verpakken om weg te geven als cadeautje. Bewaar ze in elk geval altijd in de koelkast.

Ingrediënten
  • 150 ml versgeperst sinaasappelsap
  • 400 g witte chocolade, grof gehakt
  • 1 eidooier
  • 50 g amandelmeel
  • 50 g poedersuiker
  • 1 el sinaasappellikeur

Extra nodig
2 bonbonvormen (voor in totaal 30 bonbons)
Tijd (ongeveer)
50 minuten bereiding, 12 uur wachten

Werkwijze

 

  • Plaats de bonbonvormen in de koelkast.
  • Smelt 200 g witte chocolade in een ruime vuurvaste kom au bain-marie.
  • Als de chocolade gesmolten is haal je de kom van de pan en voeg je nog 100 gram grof gehakte witte chocolade toe. Laat 1 minuut staan en roer er dan goed doorheen tot de chocolade een egale massa vormt.
  • Haal de bonbonvormen uit de koelkast en vul ze met de gesmolten chocolade.
  • Draai de vormen om boven de kom en laat de overtollige chocolade terug in de kom lopen. Tik even met de vormen op de kom om eventuele luchtbelletjes te verwijderen. Als het goed is, is er nu een dun laagje chocolade achtergebleven in de vormen.
  • Maak de vormen aan de bovenzijde zo schoon mogelijk door er met een spatel/schraper overheen te gaan.
  • Zet de vormen een half uur tot een uur in de koelkast.
 
  • Breng het sinaasappelsap in een steelpan aan de kook en laat het op laag vuur inkoken tot 50 ml.
  • Voeg 100 g grof gehakte witte chocolade toe, draai het vuur uit en laat de chocolade smelten in het hete sap.
  • Voeg de eidooier toe en meng goed.
  • Voeg het amandelmeel, de poedersuiker en de likeur toe. Meng alles goed door elkaar.
  • Laat het mengsel afkoelen.
 
  • Haal de bonbonvormen uit de koelkast en vul ze met het sinaasappelmengsel. Vul ze niet helemaal tot bovenaan, want er moet nog ruimte vrij zijn voor een laagje chocolade.
  • Zet de vormen een uur in de koelkast.
  • Maak de resterende chocolade in de kom weer vloeibaar (au bain-marie).
  • Giet de chocolade over de vormen heen en strijk het glad met een spatel.
  • Plaats de vormen een nacht lang in de koelkast.
  • Verwijder de bonbons uit de vorm. Bewaar ze in de koelkast totdat je ze serveert.


Witte chocolade sinaasappel bonbons




Bron recept: Delicious. Hét Bakboek!

Reacties