Chocolate chip cookies met pindakaas

Chocolate chip cookies met pindakaas (glutenvrij)
 
 

Het einde van de maand nadert, dus is het weer tijd voor de foodblogswap. Dit is de tweede keer dat ik een recept mag maken voor deze maandelijks terugkerende “receptenruil”. Het healthy food & lifestyle blog Princess and the Chickpea van voedingsdeskundige Vera werd deze keer aan mij toegewezen.

Kijkend naar mijn eigen blog lijken haar recepten niet direct in mijn straatje te passen (zeg maar gerust dat ze buiten mijn comfort zone vallen), maar ik zag er wel meteen een leuke uitdaging in. Gelukkig vindt Vera dat af en toe goed zondigen zeker moet kunnen, dus er zijn ook een paar gezonde (zoete) baksels op haar site te vinden. De keuze viel eigenlijk meteen op haar peanut butter chocolate chip cookies, ik ben nu eenmaal dol op chocolade.

Waar ik minder dol op ben zijn de havervlokken die ze gebruikt, deze heb ik er dus maar uitgelaten en vervangen door amandel- en kokosmeel, ook erg gezond dacht ik zo (en ze maken het koekje meteen glutenvrij). Met de kokosbloesemsuiker zat ik in eerste instantie een beetje in mijn maag: dit is niet iets wat ik in mijn keukenkastjes heb staan en om het nu speciaal voor dit recept aan te schaffen vond ik eigenlijk een beetje ver gaan. Maar mijn nieuwsgierigheid naar deze gezondere suiker deed mij uiteindelijk besluiten het wel te doen. Ik besloot ook maar meteen kokosvet in plaats van gewone boter te gebruiken: als ik dan toch een keer een healthy koekje ga maken, dan doe ik het ook maar meteen goed.

Het resultaat was wel even wennen, de geur & smaak van de kokosbloesemsuiker is namelijk heel anders dan die van “gewone” suiker. Ik moet eerlijk bekennen dat het niet het aller- allerlekkerste chocolate chip cookie is dat ik ooit heb gegeten, maar gewoon een lekker ik-pak-nog-een-tweede-exemplaar-uit-de-koektrommel koekje is het zeker. Dus als je een keer wat gezonder wil zondigen, dan kan ik je deze chocolate chip cookies met pindakaas zeker aanraden.


Ingrediënten

  • 60 g kokosvet (of ongezouten boter)
  • 80 g kokosbloesemsuiker
  • 100 g pindakaas (met stukjes)
  • 1 ei (L)
  • 2 tl vanille-extract
  • 1 el honing
  • 145 g amandelmeel
  • 15 g kokosmeel
  • ½ tl zuiveringszout
  • ¼ tl zout
  • 100 g pure chocolade, grof gehakt (of chocolate chips)
  • 50 g pinda’s, grof gehakt

Extra nodig
Bakplaat, bakpapier, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
15 minuten bereiding, 15 minuten oven, 2 uur wachten

Werkwijze
 
  • Doe het kokosvet (of boter) samen met de kokosbloesemsuiker en de pindakaas in een kom en mix dit door elkaar.
  • Voeg het ei, het vanille-extract en de honing toe en klop goed door.
  • Roer in een andere kom het amandelmeel, het kokosmeel, het zuiveringszout en het zout met een garde door elkaar.
  • Voeg de droge ingrediënten toe aan de natte ingrediënten en klop goed door elkaar.
  • Voeg de grof gehakte pure chocolade en de grof gehakte pinda’s toe en meng deze er met een spatel of houten lepel door.
  • Laat het deeg minstens 1 uur afgedekt in de koelkast rusten.
 
  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Bekleed de bakplaat/bakplaten met bakpapier. 
  • Maak 15 tot 20 balletjes van het deeg. 
  • Leg de deeg balletjes op enige afstand van elkaar op de met bakpapier beklede bakplaat en druk ze met de palm van je hand iets plat. 
  • Bak de koekjes 15 minuten in de oven. 
  • Haal de koekjes uit de oven, laat ze 5 minuten afkoelen op de bakplaat en leg ze dan voorzichtig op een rooster om helemaal koud te worden. 




Reacties