Chocolade ijstaartjes

Chocolade ijstaartjes
 

 

Eigenlijk had ik voor vandaag een andere blogpost klaar staan, maar het warme zomerweer van deze week vraagt gewoon om een koude lekkernij waarbij geen warme oven aan te pas komt. En met die koude lekkernij bedoel ik natuurlijk ijs, zelfgemaakt ijs. Het is heel makkelijk om met deze tropische temperaturen even naar de supermarkt te gaan en daar een bak roomijs uit het vriesvak te pakken, maar zelf ijs maken (zonder ijsmachine) is uiteraard vele malen leuker en het kost je niet eens zo heel veel tijd.

Dus terwijl de thermostaat gisterochtend 27 graden aangaf, stond ik in mijn keukentje deze chocolade ijstaartjes te maken (gelukkig had ik voor de nodige verkoeling een kleine ventilator bij de hand). Ondanks het feit dat ik een echte chocoholic ben, was chocolade-ijs lange tijd iets waar ik niet echt warm voor liep.

Gelukkig is mijn smaak door de jaren heen iets veranderd, want anders was het nooit in mij opgekomen om deze heerlijke taartjes te maken. Ik heb ze gisteravond na de avondmaaltijd geserveerd en mijn proefpanel was zeer onder de indruk (en ik zelf trouwens ook). De taartjes zijn heerlijk zacht & romig en hebben een volle chocoladesmaak. Het ijs van pure chocolade zit vol met knapperige chocoladestukjes (melk én wit) die er ook bovenop gestrooid zijn: deze zorgen voor een lekkere bite. De gesmolten pure chocolade die je net voor het serveren met een vork of lepel over de taartjes laat lopen, maakt deze ijskoude lekkernij helemaal af.

Tip: hak de stukjes chocolade niet té fijn, anders gaat de lekkere ‘crunch’ verloren.


Ingrediënten

  • 225 g pure chocolade, grof gehakt
  • 2 eieren (L)
  • 2 eidooiers (L)
  • 100 g kristalsuiker
  • 300 ml slagroom
  • 60 g witte chocolade, fijngehakt
  • 60 g melk chocolade, fijngehakt

Extra nodig
6 bakringen van 7 cm doorsnede, bakpapier
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, minstens 2 uur wachten

Werkwijze

  • Bekleed de bakringen met bakpapier. Bekleed een platte, vriesbestendige schaal of plat bord/snijplank met een vel bakpapier en plaats hier de bakringen op.
  • Smelt 150 g pure chocolade au bain-marie. Laat de chocolade afkoelen tot kamertemperatuur (de chocolade moet wel vloeibaar blijven).
  • Doe de eieren, eidooiers en kristalsuiker in een hittebestendige kom en klop ze au bain-marie in 5-10 minuten tot een dik en romig mengsel.
  • Neem de kom van de pan en klop het eimengsel nog 2 minuten.
  • Klop de slagroom lobbig.
  • Spatel achtereenvolgens de gesmolten pure chocolade, de slagroom, 40 g fijngehakte witte chocolade en 40 g fijngehakte melk chocolade door het eimengsel.
  • Schenk het mengsel in de bakringen.
  • Strooi er de resterende witte en melk chocolade stukjes over.
  • Plaats de bakringen minstens 2 uur in de vriezer, zodat het ijs kan bevriezen.
  • Neem de ijstaartjes een minuut of 5 voor het serveren uit de vriezer.
  • Smelt de laatste 75 g pure chocolade au bain-marie.
  • Druk de ijstaartjes uit de bakringen en plaats ze op bordjes. Verwijder het bakpapier als dit er nog omheen zit.
  • Garneer de taartjes met de gesmolten chocolade.





Bron recept: Janneke Philippi, Mijn favoriete desserts

Reacties