Kruidkoek

Kruidkoek
 
 

Sommige baksels die ik maak ruiken zó lekker, dat het jammer is dat ik bij de foto's geen geuren kan toevoegen. Bij dit recept voor kruidkoek zou ik dat namelijk zeker hebben gedaan. Niet alleen rook het al verrukkelijk in mijn keuken tijdens het maken van het beslag, maar toen de kruidkoek eenmaal in de oven stond was de geur echt om van te watertanden.

Mijn geduld werd dan ook danig op de proef gesteld toen ik een dag moest wachten voordat ik de koek kon aansnijden. Natuurlijk is het niet verplicht om een dag (of meer) te wachten, want ook wanneer je de koek aansnijd als hij net is afgekoeld smaakt hij heerlijk. Maar als je wat langer geduld hebt kunnen de smaken beter intrekken en wordt de koek echt lekker klef. Ik moet toegeven: dit wachten is best lastig, maar de moeite meer dan waard. Geduld is echt een schone zaak!

Het resultaat, na minstens een dag te hebben gewacht, is een heerlijke zachte en smeuïge koek die niet te zoet is en een mooie kruidensmaak heeft. Heerlijk voor bij het ontbijt, bij de koffie of thee, in het lunchpakketje of zomaar als lekker tussendoortje voor die onweerstaanbare trek. Ik zou het elke dag wel willen eten, zo lekker. Gelukkig is het een fluitje van een cent om dit recept te maken.


Ingrediënten
230 g zelfrijzend bakmeel
3 tl bakpoeder
1 tl gemalen gember
1 tl gemalen kaneel
1 tl koekkruiden
110 g koude boter, in blokjes
110 g appel- of perenstroop
110 g keukenstroop
110 g rietsuiker
280 ml melk
1 ei (L), losgeklopt
Extra nodig
cakevorm van 25 centimeter lang, plantaardige olie, bakpapier, vetvrij papier, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, 45-55 minuten oven, minstens 1 dag wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Vet de cakevorm licht in met plantaardige olie en leg een vel bakpapier in de vorm, zodat de lange zijkanten en de bodem bedekt zijn.
  • Zeef boven een grote kom het zelfrijzend bakmeel, bakpoeder, gember, kaneel en koekkruiden.
  • Roer deze ingrediënten even goed door elkaar met een garde.
  • Doe de koude boter in de kom en wrijf deze met koele hand door de droge ingrediënten. Blijf wrijven tot je een kruimelig mengsel gekregen hebt.
  • Doe de keuken- en appel/perenstroop in een steelpan en verwarm dit langzaam, onder af en toe roeren, tot alles vloeibaar is geworden.
  • Laat dit mengsel in de pan afkoelen tot 38°C. Doe ondertussen de melk en suiker in een andere steelpan en verwarm dit langzaam, onder voortdurend roeren, tot alle suiker is opgelost.
  • Roer eerst de melk door het kruimelige meelmengsel en roer er vervolgens het stroopmengsel en het losgeklopte ei doorheen. Roer dit goed door elkaar tot een egaal beslag ontstaat.
  • Klop het mengsel eventueel kort met een mixer door elkaar.
  • Giet het beslag in de cakevorm.
  • Bak de kruidkoek in het midden van de voorverwarmde oven in 45 tot 55 minuten gaar. Controleer of de kruidkoek gaar is met een sateprikker.
  • Laat de kruidkoek helemaal afkoelen in de vorm.
  • Haal de koude koek uit de vorm, verwijder het bakpapier en wikkel hem vervolgens in vetvrij papier. Verpak dit pakketje vervolgens in huishoudfolie.
  • Wacht minstens 1 dag voordat je de koek aansnijd.




Bron recept: Brood van Linda Collister

Reacties

  1. Heb hem eergisteren gemaakt en gisteravond aangesneden (nadat hij me een dag lang uitdagend had staan aankijken, ingepakt en wel...). Hij is SUPER lekker, echt heel smeuïg en klef en niet zo droog als met andere recepten. Ik heb me netjes aan het recept gehouden, alleen ik had niet meer genoeg appelstroop dus dat heb ik aangevuld met gewone stroop, en en heb geen rietsuiker gebruikt maar bruine basterdsuiker. Hij vliegt er doorheen hier thuis. Heel erg bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Francisca, erg leuk om te horen dat hij zo in de smaak valt! Ik krijg er meteen weer zin in :) groetjes Tessa

      Verwijderen
  2. Hoi! Wat ziet die er eerlijk uit. Niet zo’n droge variant.
    Ik vraag me af of ik ze ook in kleine cakevormpjes kan maken? Dus dat ik meerdere cakejes heb. Hoe lang denk je dat ik ze dan zou moeten bakken? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sanne,
      Ja hoor, dat kan. Ik denk dat ze dan ongeveer 25 minuten in de oven moeten. Begin ze bij ca. 20 minuten in de gaten te houden, test de gaarheid met een prikker.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten