Dulce de leche cheesecake met hazelnoten

Dulce de leche cheesecake met hazelnoten
 
 

Hoewel ik nu al jaren een groot liefhebber ben van cheesecakes en er regelmatig eentje bak, ben ik lang in de veronderstelling geweest dat een cheesecake echt afschuwelijk moest smaken. Ik kon gewoon niet geloven dat een in een oven gebakken taart waarin veel kaas verwerkt zat lekker kon zijn. Het plakje (jong) belegen kaas op mijn ontbijtcracker of het blokje kaas tijdens een verjaardagsfeest werden toen wel met veel smaak gegeten, maar een kaastaart leek mij iets te veel van het goede. Het gevolg was dat ik nooit cheesecakes at.

Toch is er een moment geweest dat ik het wél aandurfde een hapje te nemen (ik weet echt niet meer waar dat was of waarom ik dat deed). Ik kwam, vol verbazing, tot de conclusie dat de cheesecake helemaal niet kazig smaakte: de roomkaas was heerlijk luchtig, romig en fris en in plaats van hartig smaakte de cheesecake zoet.

Er ging een wereld voor mij open en een nieuwe verslaving was geboren. Een paar weken geleden kon ik mijn geluk dan ook niet op toen ik door het bakboek The Hummingbird Bakery. Cake Days zat te bladeren en een recept tegenkwam waarbij de cheesecake samengevoegd wordt met een andere kleine verslaving van mij: dulce de leche. Ik wist meteen dat dit recept verrukkelijk ging worden. De combinatie van een krokante koekbodem met daarop een romige kaasvulling, dulce de leche, chocolade en hazelnoten is werkelijk fantastisch. Volgens The Hummingbird Bakery is deze cheesecake een perfect winters dessert, maar ik weet zeker dat hij het hele jaar door geweldig smaakt.


Ingrediënten

  • 1 blikje zoete gecondenseerde melk
  • 220 g volkorenbiscuits
  • 100 g boter, gesmolten
  • 700 g roomkaas
  • 120 g fijne kristalsuiker
  • 3 eieren (L)
  • 50 g pure chocolade
  • 45 g hazelnoten, gehakt

Extra nodig
Een springvorm van 20 centimeter doorsnee, bakpapier, ovenschaal, braadslee, keukenmachine, aluminiumfolie, bakplaat
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, 135 minuten oven, een paar uur/een nacht wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 220°C (boven- en onderwarmte). Doe de inhoud van het blikje gecondenseerde melk in een ondiepe ovenschaal en dek dit goed af met aluminiumfolie.
  • Zet je ovenschaal in een grotere ovenschaal of braadslee en vul deze voor de helft met heet/kokend water.
  • Zet de schalen in de oven en laat ze er circa 1½ uur in staan. Check af en toe even of er nog genoeg water in de grotere ovenschaal/braadslee zit.
  • Controleer na ongeveer een uur hoe bruin je melk al is geworden. Zodra het mengsel de gewenste kleur heeft haal je de ovenschalen uit de oven, verwijder je het aluminiumfolie en roer je dulce de leche goed door tot een egale massa. Laat het afkoelen.

 
  • Bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier. Maal de volkorenbiscuits fijn in een keukenmachine. 
  • Doe de koekkruimels in een kom, voeg de gesmolten boter toe en roer alles door elkaar. 
  • Schep het mengsel in de springvorm en druk het goed aan. Laat de koekbodem 30 minuten rusten in de koelkast. 

  • Verwarm intussen de oven voor op 160°C (boven- en onderwarmte).
  • Klop de roomkaas en de kristalsuiker glad.
  • Voeg één voor één de eieren toe en klop na elke toevoeging goed door op matige snelheid.
  • Doe een derde van het roomkaasmengsel in een aparte kom en zet die apart.
  • Roer 50 g dulce de leche door het resterende roomkaasmengsel en giet dit dan in de springvorm.
  • Smelt de chocolade au bain-marie. Laat de gesmolten chocolade iets afkoelen en roer hem dan door het achtergehouden roomkaasmengsel.
  • Schep dit vervolgens op het roomkaasmengsel in de springvorm. Strijk het egaal uit of spatel het er licht doorheen, zodat je een soort marmereffect krijgt.
  • Wikkel de springvorm vervolgens strak in een aantal lagen aluminiumfolie en zet hem in een braadslee.
  • Vul de braadslee tot 5 millimeter onder de rand van de springvorm met heet/kokend water.
  • Zet de braadslee in de oven en bak de cheesecake 35-40 minuten in de oven, tot hij licht goudbruin van kleur is en stevig aanvoelt. Hij mag in het midden nog een beetje zacht zijn.
  • Laat de cheesecake in de springvorm afkoelen tot kamertemperatuur en laat hem dan een paar uur, maar het liefst de hele nacht, opstijven in de koelkast.

  • Haal de koude cheesecake uit de koelkast en verdeel er de resterende dulce de leche over. Strijk dit glad met een paletmes.
  • Verwarm de oven voor op 225°C (boven- en onderwarmte) en rooster de hazelnoten op een met bakpapier beklede bakplaat in circa 7 minuten goudbruin.
  • Hak de hazelnoten grof en strooi ze over de cheesecake.
  • Serveer.

 

Reacties