Rum-rozijnen whoopies

Rum-rozijnen whoopies
Als het op bakken aankomt, bak ik in de meeste gevallen gewoon wat ik wil eten. Maar soms zijn er zijn van die momenten dat ik eigenlijk niet precies weet wát ik wil eten, waardoor ik inspiratieloos door mijn bakboeken & -tijdschriften ga zitten bladeren. Vaak zonder een bevredigend resultaat. 

Gelukkig zijn er ook van die momenten dat een idee voor een baksel uit een heel onverwachte (maar welkome) hoek komt. Zo zat ik een tijdje geleden ’s avonds op de bank de film Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl te kijken. Iedereen die deze film (en de vervolgfilms) gezien heeft, weet dat Captain Jack Sparrow dol is op rum (I prefer rum… Rum’s good). En ik kan hem geen ongelijk geven. Zelf drink ik geen rum, maar deze sterke drank kan al in een kleine hoeveelheid een baksel veranderen van saai in fantastisch. 

Dus toen de filmscène kwam waarin Captain Sparrow vraagt ‘Why is the rum gone?’, wist ik zeker dat ik iets wilde gaan bakken waarin rum een belangrijke hoofdrol zou spelen. Dankzij het fantastische boek Juliette’s Whoopies wist ik dat het rum-rozijnen whoopies gingen worden. In zowel de zachte cake-achtige koekjes als de romige vulling zit rum verwerkt, wat deze kleine zoete lekkernij tot een onweerstaanbaar lekkere traktatie maakt. Als Sparrow ze kon proeven, zou hij er waarschijnlijk een nieuwe verslaving bij hebben. 

Tip: ik heb 8 theelepels rum toegevoegd aan de botercrème, maar ik zou je willen adviseren naar eigen smaak de rum toe te voegen (dit kan dus meer of minder zijn). 


Ingrediënten
  • 170 ml melk
  • 100 g rozijnen
  • 60 ml rum + 8 tl
  • 450 g boter
  • 140 g kristalsuiker
  • 1 ei
  • 1 eierdooier
  • 280 g bloem
  • ½ tl bakpoeder
  • ½ tl natriumbicarbonaat (zuiveringszout)
  • 265 g poedersuiker, gezeefd
Extra nodig
Met bakpapier beklede bakplaten, spuitzak(ken) met spuitmondje
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 14-15 minuten oven, 3 ½ uur wachten


  • Was de rozijnen en laat ze uitlekken. Dep ze droog met wat keukenpapier en doe ze in een kommetje.
  • Breng 60 ml bruine rum aan de kook en giet deze over de rozijnen. Wel de rozijnen ten minste 3 uur.
  • Laat de rozijnen uitlekken en vang de rum op. Meng de opgevangen rum met 155 ml melk. Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Mix 150 g boter en de kristalsuiker tot een luchtig geheel.
  • Voeg het ei en de eierdooier toe en klop tot een homogeen mengsel.
  • Zeef de bloem met het bakpoeder en het natriumbicarbonaat.
  • Voeg een deel van dit bloemmengsel bij het eimengsel. Klop dit kort door, totdat je geen bloemresten meer ziet. 
  • Voeg vervolgens een deel van het melk-rum mengsel toe en klop dit goed door totdat je een glad deeg hebt. 
  • Herhaal de vorige twee stappen tot het bloemmengsel en de melk op zijn en je een glad deeg gekregen hebt.
  • Spatel er de uitgelekte rozijnen door. 
  • Schep met een lepel kleine hoopjes deeg op een met bakpapier beklede bakplaat. Je kunt het deeg ook in een spuitzak doen. Zorg er dan wel voor dat het gat waardoor je het deeg gaat spuiten groot genoeg is om ook de rozijnen door te laten.  
  • Laat tussen de deeghoopjes genoeg ruimte vrij, want ze vloeien uit tijdens het bakken.
  • Bak de whoopies in 14-15 minuten gaar. Laat de whoopies afkoelen.
  • Mix 300 g zachte boter met 265 g poedersuiker tot een gladde massa.
  • Klop er dan 15 ml melk door. 
  • Klop vervolgens 8 tl rum door de botercrème, maar voeg niet alle rum tegelijk toe om te vermijden dat de crème gaat schiften. Voeg dus eerst twee theelepels van de rum toe, mix goed tot alles is opgenomen en voeg dan weer twee theelepels toe. 
  • Spuit de vulling royaal op de ene helft van de whoopies en bedek met de andere helft.

Reacties