Muffinbroodjes met gedroogd fruit

Muffinbroodjes met gedroogd fruit
 

Voordat ik deze muffinbroodjes maakte, had ik pas één keer eerder in mijn leven een poging gewaagd om lekkere broodjes te bakken. Helaas was deze poging niet erg succesvol, zeg maar gerust een groot fiasco. Normaal geef ik het niet zo snel op bij een tegenslag in de keuken, maar met een gigantische lijst aan verrukkelijke zoete recepten die ik nog wilde bakken, besloot ik om het broodbakken even terzijde te schuiven.

Maar op woensdag 19 juni werd ik tijdens het televisieprogramma ‘Heel Holland Bakt’ wel weer even met mijn neus op de thuisbakker-feiten gedrukt: volgens meester patissier en jurylid Robèrt van Beckhoven ben je namelijk geen echte thuisbakker als je geen brood kunt bakken. Dat was even slikken. Maar ik realiseerde me wel dat er toen nog maar één ding op zat: aangemoedigd door het programma heb ik de stoute schoenen aangetrokken en het toch maar weer eens geprobeerd. Met gelukkig deze keer wél een succesvol resultaat. En ja, ik weet dat ik een pak broodmix heb gebruikt (iets wat échte broodbakkers natuurlijk niet doen) maar als beginnend broodbakker wilde ik de lat niet te hoog leggen.

De mooie combinatie van noten, rozijnen, honing en smakelijke vruchten maakt deze muffinbroodjes tot een heerlijke traktatie voor aan de ontbijttafel (of voor bij de koffie/thee). De jam maakt de broodjes helemaal af. Eet ze wel het liefst warm, want dan zijn ze het lekkerst. Het recept voor deze eerste geslaagde broodbakpoging haalde ik uit het geweldige Delicious. Hét Bakboek!.


Ingrediënten

  • 1 pak mix voor broodmix (500 g)
  • 75 g roomboter, op kamertemperatuur
  • 100 g gemengde noten, grof gehakt
  • 75 g gedroogde gewelde vijgen, in kleine stukjes
  • 75 g gedroogde gewelde abrikozen, in kleine stukjes
  • 75 g rozijnen
  • 3 el vloeibare honing
  • 3 el aalbessengelei of gezeefde abrikozenjam/rode vruchtenjam

Extra nodig
Cupcake of muffin bakblik met 12 holtes, bakpapier
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, 30-35 minuten oven, 2 uur wachten

Werkwijze

  • Bereid het deeg volgens de beschrijving op het pak en laat het 1 uur rijzen, zodat het verdubbelt.
  • Voeg de boter, noten, gedroogd fruit, rozijnen en honing toe en kneed het goed door.
  • Het deeg wordt wat plakkerig, maar goed blijven kneden helpt.
  • Bedek de bodem van elke holte van de bakvorm met een rondje bakpapier.
  • Verdeel het deeg over de holtes, bestrijk met wat olie en dek af met huishoudfolie. Als je nog wat deeg overhoudt, vul dan enkele holtes in een tweede muffinbakblik.
  • Laat de broodjes nog 1 uur rijzen op een warme plaats.
  • Verwarm de oven voor op 190°C (boven- en onderwarmte).
  • Bak de muffinbroodjes in het midden van de oven in 30-35 minuten gaar en goudbruin.
  • Ze zijn gaar als ze hol klinken als je erop klopt.
  • Verwarm de aalbessengelei. Neem de broodjes uit de vormpjes en bestrijk de bovenkanten met de warme aalbessengelei.
  • Serveer liefst direct. 

 

 

Reacties