Pepernoten

Pepernoten
 
 
♫‘Sint Nicolaas, Sint Nicolaas, breng ons vanavond een bezoek, en strooi dan wat lekkers, in de één of andere hoek.’♫

Het strooigoed waarmee Sinterklaas en de Pieten vroeger strooiden bestond onder andere uit pepernoten. Tegenwoordig heeft de kruidnoot echter de pepernoot verdrongen. En dat is heel jammer, want deze zachte goudbruine brokjes (die van een soort taaitaai-deeg worden gesneden) smaken echt verrukkelijk.

Gelukkig vond ik een geweldig recept voor deze oer-Hollandse traktatie in het boek Maak van de noot een deugd van Marije Sietsma (e.a). Op sinterklaasavond staat bij mij de bak met pepernoten dan ook gewoon naast de kruidnoten, taaitaai en gevulde speculaas op tafel. En tot die tijd blijf ik trouw mijn schoen zetten in de hoop dat Sinterklaas (speciaal voor mij) ook pepernoten in zijn zak met strooigoed heeft zitten.
 
♫’Sinterklaas kapoentje, gooi wat (pepernoten) in mijn schoentje, gooi wat (pepernoten) in mijn laarsje, dank u Sinterklaasje!’♫


Ingrediënten

  • 125 g honing
  • 75 g keukenstroop
  • 1 ei (L)
  • 150 g roggemeel
  • 150 g bloem
  • ½ tlbakpoeder
  • 2 tl gemalen anijszaad
  • 1 tl korianderpoeder
  • 1 tl kaneel
  • snufje zout

Extra nodig
Bakplaat, bakpapier, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, 10-15 minuten oven, minstens twee uur wachten

Werkwijze

  • Meng de honing, keukenstroop en het ei door elkaar.
  • Zeef de overgebleven ingrediënten.
  • Roer deze ingrediënten door het honingmengsel tot je een mooi deeg krijgt.
  • Kneed het deeg tot een stevige bal en wikkel deze in huishoudfolie.
  • Laat het deeg minstens twee uur rusten in de koelkast.
  • Verwarm de oven voor op 160°C (boven- en onderwarmte). Bekleed een bakplaat met bakpapier.
  • Rol het deeg uit tot een dikke lap en snijd er stukjes af.
  • Leg deze stukjes op de met bakpapier beklede bakplaat en bak de pepernoten in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 15 minuten gaar.

 

 

Reacties