De appelcake van mijn moeder

De appelcake van mijn moeder

 

Onze eerste bakervaringen doen we meestal op in onze kindertijd. Mijn moeder was niet zo’n bakliefhebster, dus het enige baksel wat bij ons vroeger gebakken werd was deze appelcake. Het is tevens het eerste baksel dat ik ooit zelfstandig gemaakt heb. Het recept voor deze cake haalde mijn moeder uit het Basis Kookboek van de Blue Band. 

Het is een cake zonder al te veel toeters en bellen, maar ik ben nostalgisch dol op deze cake (wat eigenlijk voor mijn hele familie geldt). Niet alleen de aanblik en smaak geven me een nostalgisch gevoel, maar ook de heerlijk warme geur van appel met kaneel die zich door de keuken verspreid tijdens het bakken. Deze geurige appelvulling houdt de cake heerlijk smeuïg van binnen. Voor de appels kies ik meestal de Elstar of de Granny Smith, maar gebruik gerust andere appels als je dat wilt of gebruik verschillende appelrassen tegelijk. Je kunt er natuurlijk ook rozijnen aan toe voegen, of wat citroenrasp in plaats van vanillesuiker. Geef er gewoon je eigen draai aan.

Ingrediënten

  • 3 handappels
  • 3 el suiker
  • 1 tl kaneel
  • 200 g ongezouten roomboter
  • 200 g fijne kristalsuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 4 eieren (L)
  • 200 g bloem
  • snufje zout

Extra nodig
ingevette cakevorm van 26 cm lang
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 75 minuten oven, 30 minuten wachten

Werkwijze

  • Zet alle ingrediënten klaar. Schil de appels en snijd ze in schijfjes.
  • Meng de drie eetlepels suiker met de kaneel en strooi dit over de appels.
  • Schep de appels om, zodat ze helemaal bedekt zijn met de kaneelsuiker en laat dit ongeveer een half uur staan. Ik doe de appels vaak in een vergiet met daaronder een bakje, zodat het vrijkomende appel-vocht weg kan lopen.
  • Verwarm ondertussen de oven voor op 160°C (boven- en onderwarmte).
  • Klop met de mixer (of in de keukenmachine) de roomboter zacht en romig.
  • Voeg de suiker en een snufje zout toe en klop dit luchtig. Klop daarna één voor één de eieren erdoor en klop het mengsel tot een luchtige witte massa.
  • Zeef beetje bij beetje de bloem boven de mengkom en voeg een zakje vanillesuiker toe. Mix alles tot een glad beslag.
  • Vul de ingevette vorm met het beslag en strijd dit glad.
  • Steek de appelschijfjes rechtop, dicht naast elkaar in rijtjes in het beslag.
  • Bak de cake in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 1 uur en 15 minuten goudbruin en gaar.
  • Prik aan het einde van de baktijd een satéprikker of andere caketester in de cake om de gaarheid te controleren. Als de prikker er weer droog en schoon uitkomt, dan is de cake gaar. Als de cake nog niet gaar is, maar hij kleurt al erg donker, dek hem dan af met wat aluminiumfolie.
  • Laat de cake ten minste 15 minuten in de vorm afkoelen. Verwijder de vorm en laat de cake op een rooster verder afkoelen.
  • Omdat de cake smeuïg is van binnen, kunnen er geen dunne plakjes van gesneden worden: snijd de cake dus in lekkere dikke plakken. De cake kun je onafgedekt op kamertemperatuur ongeveer 1 dag bewaren (maar waarschijnlijk is hij dan al tot aan de laatste kruimel opgegeten).

 

Reacties